Dit zijn de beste Nederlandse modefestivals van deze zomer

Mode Er is ook na de verkoop van Amsterdam Fashion Week genoeg te doen deze zomer. Ga bijvoorbeeld naar een van de beste Nederlandse mode-evenementen, in Maastricht.

De show van Zarvich, tijdens Fashionclash 2017

Het is bijna een jaar geleden dat Amsterdam Fashion Week voor het laatst plaatsvond op het terrein van de Westergasfabriek in Amsterdam. De modeweek was de afgelopen jaren uitgegroeid tot een modefestival, omdat – anders dan bij bijna alle andere modeweken, hij niet alleen toegankelijk was voor modeprofessionals, de shows ook bezocht konden worden door het publiek.

Amsterdam Fashion Week werd door de vorige eigenaar, TMG, verkocht aan mode-ondernemer Danie Bles. Begin september is de eerste editie onder het nieuwe bewind. Het programma en de locatie zijn nog geheim, maar wel is bekend dat de organisatie zelf geen kaartjes zal verkopen.

Niet getreurd: voor liefhebbers van mode zijn er deze zomer drie interessante alternatieven, waar volop jonge, duurzame en een keer ook beroemde mode te zien is. Je kan zelfs zeggen dat zomer 2018 zomaar een goed Nederlands modefestivalseizoen wordt.

    1. Arnhem: State of Fashion

    In 2013 werd in Arnhem de laatste modebiënnale gehouden. Daarna was het geld voor de manifestatie, die drie keer artistiek werd geleid door Piet Paris, een keer door Joffrey Moolhuizen en een keer door Lidewij Edelkoort – op. Bovendien vielen de bezoekcijfers tegen. Niettemin komt er deze zomer een vervolg, onder een nieuwe naam: State of Fashion.

    „We zitten inmiddels in een heel nieuwe tijd , zegt curator José Teunissen, die eerder onder meer modeconservator was bij het Centraal Museum en tentoonstellingen maakte in museum Boijmans Van Beuningen en nu dean is bij het London College of Fashion.

    Lees ook: Doorkijkmode en gewone mannen, dit zijn de voorjaarstrends van 2018

    Het gaat nu volgens haar niet meer zozeer om de nieuwe ontwerpers, maar om het modesysteem zelf: hoe zit dat in elkaar, hoe kan het anders (lees: duurzamer en eerlijker)? State of Fashion wil dat laten zien, zonder te educatief of te moralistisch te worden. ‘Searching for the new luxury’ is het thema van de eerste editie.

    Er zijn lezingen en debatten over het onderwerp, maar het hart van State of Fashion is een tentoonstelling die grote en onbekende namen samenbrengt, die allemaal streven naar een verantwoorde manier van produceren. Zo is er bijvoorbeeld een installatie van meer dan honderd tassen van Vivienne Westwood, die ze in Afrika heeft laten maken van lokale materialen en met lokale technieken. Van Viktor & Rolf is er de collectie die het duo van restmaterialen voor Zalando ontwierp, van Hermès een aantal items uit de ‘petit h’-collectie, gemaakt van restjes leer en zijde.

    Zelfs H&M doet mee, met de Conscious-collectie, die is gemaakt van milieuvriendelijke materialen én met hun jaarlijkse wedstrijd The Global Change Award. Een van de recente winnaars bedacht een manier om zijde-achtig textiel te maken van sinaasappelschillen. Het Italiaanse luxemerk Salvatore Ferragamo heeft daar weer een kleine collectie van gemaakt, die te zien zal zijn. Van de jonge Nederlandse Liselore Frowijn zullen stukken van ananasleer worden opgesteld. „Normaal is het moeilijk om uiteenlopende merken bij elkaar te krijgen”, zegt Teunissen. „Maar in deze context doet niemand moeilijk.”

    Van 1 juni tot en met 22 juli (uitgezonderd de meeste maandagen) in de Melkfabriek, Arnhem. (stateoffashion.org) Van 21 t/m 24 juni zijn ook de Arnhemse Stockdagen, waar met korting kleding te koop is van meer dan 100 ontwerpers en merken. Arnhemsestockdagen.nl

      2. Maastricht: Fashionclash

      Dat Fashionclash in Nederland een relatief onbekend fenomeen is, kan alleen maar komen door de locatie: Maastricht. Want het modefestival, dat volgende maand zijn tiende editie heeft, is een van beste, en best georganiseerde, Nederlandse mode-evenementen. Het brengt experimentele, jonge mode uit de hele wereld samen in groepsshows die, uniek voor de wereld van de mode, op tijd beginnen. Daar zit natuurlijk ook wel eens een wat minder overtuigende collectie tussen, maar omdat de shows zo strak geregisseerd en energiek zijn, drukt dat de pret geenszins.

      De shows zijn nadrukkelijk bedoeld voor een breed publiek. Voor professionals, maar ook „de buurvrouw van mijn moeder, die nog nooit een show heeft gezien”, zegt Branko Popovic, een van de initiatiefnemers.

      Popovic organiseert het festival samen met Nawie Kuiper en Laurens Hamacher. Alle drie studeerden ze aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht. Aanvankelijk was Fashionclash bedoeld als podium voor hun eigen werk. De ligging van de stad zagen ze overigens meteen als pluspunt, want dichtbij Duitsland en België.

      Voor de eerste editie meldden zich al een kleine zeventig jonge ontwerpers aan, uit, inderdaad, Nederland, België en Duitsland. Bij de tweede editie kwamen de deelnemers al uit elf landen, tegenwoordig zijn dat er gemiddeld dertig.

      Sinds twee jaar is het festival voor de drie organisatoren een fulltimebaan: door het jaar heen zijn ze bezig fondsen te werven, te scouten op internet en vergelijkbare festivals en eindexamenshows te bezoeken. Geselecteerde ontwerpers betalen maar 200 tot 300 euro om mee te doen, inclusief modellen en foto’s. Sommigen hebben dankzij hun show een baan aangeboden gekregen.

      De editie van 2018 heeft als thema ‘Fashion, my religion’. Naast de shows zijn er op de hoofdlocatie, een fabriek vlakbij het Centraal Station, lezingen. Verspreid over 26 plekken door de hele stad is er een modemarkt annex tentoonstelling en vijftien perfomances, die cross-overs zijn tussen mode, dans en theater. Wie wil, kan zich aansluiten bij een van de rondleidingen, die onder meer worden gegeven door Carlo Wijnands, voormalig programmadirecteur van Amsterdam Fashion Week.

      Van 15 tot en met 17 juni. Alles gratis toegankelijk, behalve de shows. Fashionclash.nl

        3. Amsterdam: M-ODE

        Toen Amsterdam Fashion Week werd verkocht, ging Iris Ruisch, de laatste programmadirecteur, niet mee. Ze heeft zich aangesloten bij haar echtgenoot, modedocent Peter Leferink, die afgelopen zomer een nieuw initiatief is begonnen: M-ode (spreek uit als moot).

        De stichting heeft zich tot doel gesteld jong en duurzaam werkend modetalent te ondersteunen, maar het organiseert ook shows, om te beginnen tijdens de eerste editie van het Amsterdamse culturele duurzaamheidsfestival We make the city.

        Behalve shows van jong talent is op het Westergasterrein ook drie dagen lang het tijdelijke atelier te bezoeken van Bas Kosters, die uit door Amsterdammers afgedankte kledingstukken een nieuwe collectie maakt.

        Lees ook: Dit najaar wordt het tijd voor serieuze mode

        In het gebouw VondelCS komen een pop-upstore en een expositie van het Amsterdamse modemerk Teym in samenwerking met Woolmark, op de Zuidas een markt waar modeontwerpers hun ideeën voor een betere (mode)toekomst presenteren.

        Van 20 tot en met 24 juni. Alles gratis toegankelijk, behalve de shows. M-ode.net
    • Milou van Rossum