Wat is het geheim van Adyen?

De beursgang van Adyen

In de internationale techwereld heeft het Amsterdamse Adyen naam opgebouwd. Het bedrijf gaat naar de beurs.

Adyen, het Amsterdamse betaalbedrijf maakte donderdag bekend dat het naar de beurs gaat. Foto ANP/Koen van Weel

Mocht de naam Adyen je bekend voorkomen, dan is dat waarschijnlijk omdat je je bankafschriften goed bestudeert. De technologie van het Nederlandse bedrijf voert op de achtergrond betalingen uit voor webwinkels als Coolblue en De Bijenkorf en een reeks techbedrijven zoals Spotify, Netflix, AirBNB, Facebook en Uber. Met die klandizie groeide het Adyen, geboren en getogen in Amsterdam, in twaalf jaar tijd uit tot een gerenommeerde leverancier voor de internationale techwereld.

Donderdag maakte het Adyen bekend dat het naar de beurs gaat. 15 procent van de aandelen wordt aan de AEX genoteerd. Niet om meer geld op te halen – het bedrijf is al winstgevend – maar om de eerste investeerders te laten cashen. Een van die investeerders is Iconiq Capital, een fonds uit Silicon Valley waarin onder meer Mark Zuckerberg geld steekt.

De beursgang, die in juni plaatsvindt, waardeert Adyen volgens Bloomberg op 5 tot 10 miljard dollar. In 2015 werd de waarde van Adyen nog geschat op 2,3 miljard dollar, een jaar later 3 miljard. Adyen is nu het techbedrijf waar andere start-ups tegenop kijken. Vandaar dat Adyen op techconferentie The Next Web, deze week in Amsterdam, de zoektocht de snelst groeiende Europese startups sponsort.

„Als start-up wil je alles zo snel mogelijk doen, maar je moet ook geduld hebben om op lange termijn impact te maken”, luidt het advies van Roelant Prins, commercieel directeur van Adyen. Hij wilde donderdagavond geen commentaar geven op de beursgang maar nam wel het applaus van de techgemeenschap in ontvangst. Die weet: explosieve groeiers als Adyen zijn in Europa zeldzaam.

  1. Wat doet Adyen precies?

    Adyen werd in 2006 opgericht door twee ervaren mensen uit de financiële wereld: Pieter van der Does en Arnout Schuijff. Zij bouwden met een team van inmiddels 750 mensen een online betaalsysteem waardoor andere bedrijven niet zelf meer hun klanten rekeningen hoeven te sturen. De wereld mag dan één grote marktplaats zijn, overal gebruiken mensen verschillende middelen om te betalen. iDeal, creditcards, WePay, Apple Pay, of Oxxo (uit Mexico) of bitcoins: Adyen ondersteunt honderden munteenheden en betaalwijzen. Dat is handig voor internationaal opererende bedrijven, die in één klap willen handelen in Tietjerksteradeel, Toronto en Tokio tegelijk.

    Voor webwinkels zet Adyen in op omzetverhoging. Veel online transacties, zeker internationale aankopen, worden geweigerd omdat het systeem fraude vermoedt. Door de risicoanalyse te verbeteren – minder betalingen die op het laatste moment niet doorgaan – zegt Adyen de omzet van zijn klanten te verbeteren, tot anderhalf procent.

    Winkeliers kunnen aangeven welke risico hij of zij wil lopen per aankoop. Dat verschilt per product: bij een dure laptop wordt een kleiner fraudepercentage geaccepteerd dan bij een goedkoop spelletje dat je tegen betaling kunt downloaden.

  2. Is Adyen een bank?

    Adyen heeft bankvergunningen verworven, onder meer in Nederland, om minder afhankelijk te zijn van de infrastructuur van bestaande banken. Die is niet geschikt om snel grote hoeveelheden kleine betalingen te doen, vindt het bedrijf. Adyen gaat er prat op dat het op een ‘Google-achtige’ manier werkt, in tegenstelling tot de banken wiens betaalsystemen nog op ‘verouderde’ software draaien. Adyen is een telg van de fintech-generatie, techbedrijven die de traditionele financiële sector beconcurreren. De banken staat meer concurrentie uit die hoek te wachten: ze verliezen dit jaar het alleenrecht op je betaalrekening.

  3. Lees ook ons profiel van Adyen: de Nederlandse kassa van Silicon Valley
  4. Hoe kon Adyen snel groeien?

    Adyens eerste grote klant was Groupon – de webdienst die goedkope kortingsacties biedt. Het opbouwen van relaties met grote klanten als Uber, Facebook en Spotify vergde jaren tijd. Nu het vertrouwen er is, ziet Adyen de transactievolumes elk jaar bijna verdubbelen naar 108 miljard in 2017. Het leverde een omzet op van 218 miljoen euro (38 procent groei) en 71 miljoen euro winst.

    Grote klanten kiezen er wel voor om hun risico te spreiden en meerdere betaalaanbieders in te huren. Zo houdt Spotify (nu 70 miljoen betalende abonnees) het aandeel van Adyen in hun transacties op maximaal 70 procent.

    Latijns-Amerika is een belangrijke groeimarkt. De doelgroep is groot, vandaar dat bijvoorbeeld Uber agressief uitbreidt in Brazilië (meer dan 200 miljoen inwoners). Adyen richt zich in toenemende mate op gewone winkelketens die hun klanten zowel online als bij de kassa willen betalen. Modeketens als Burberry en Tory Burch zijn al klant.

  5. Welke concurrentie is er?

    Naarmate ons koop- en betaalgedrag verandert – minder contant geld, meer online bestellingen, meer ‘on demand’ abonnementen in plaats van fysieke aankopen – groeit het transactievolume van betaaldiensten. Dat geldt ook voor Adyens concurrenten zoals het Zweedse Klarna, Stripe, Braintree (onderdeel van PayPal). Stripe mikt in eerste instantie op kleinere bedrijven die zonder al te veel gedoe een betaaloplossing willen om zoveel mogelijk klanten te bereiken. Adyen richt zich met name op de grote afnemers en multinationals.

  6. Hoe onmisbaar is Adyen?

    Als je Adyen zou vergelijken met een product uit de fysieke wereld, zou dat ASML kunnen zijn: Nederlandse high tech waarmee andere – veel grotere – bedrijven supersnelle chips produceren. Een marktaandeel van 80 procent en nauwe relaties met de klanten maakt ASML vrijwel onvervangbaar als toeleverancier.

    Adyen ontwierp een geavanceerd betaalsysteem waarop andere bedrijven hun toekomst bouwen. Om net zo onmisbaar te worden als ASML moet Adyen zich diep in de bedrijfsvoering van zijn klanten nestelen en de relaties met de grote techbedrijven verder uitbouwen. Deze beursgang kan daarbij helpen.

    Een eerste wapenfeit is er al. Afgelopen februari maakte veilingsite eBay bekend dat het zijn vaste betaalverwerker PayPal na 15 jaar gaat vervangen. PayPal, dat meer dan tien jaar eigendom was van eBay, wordt vervangen door een Nederlands bedrijf: Adyen.

  7. Wie wordt er rijker van?

    Alle personeelsleden hebben opties. Anders dan in Silicon Valley is het vaste maandsalaris voor de meeste medewerkers belangrijker dan de ‘klapper’ die ze kunnen maken met een aandelenpakket. Ook prinses Mabel heeft een belang in Adyen, meldt RTL-Z. Haar aandeel zou niet groot zijn. De echte grootaandeelhouders zijn investeerders als Iconiq , General Atlantic, Temasek en Felicis Ventures. Zij hebben ongeveer de helft van de aandelen in handen. Oprichter Pieter van der Does heeft volgens Quote een belang van 6 procent in Adyen. Zijn vermogen werd in 2016 al geschat op 150 miljoen euro en zou, afhankelijk van het succes van de beursgang, driemaal zo groot kunnen worden.

Correctie (25 mei 2018): in een eerdere versie van dit artikel werden Spotify (Zweeds) en Burberry (Brits) onterecht Amerikaanse bedrijven genoemd; het gaat echter om de Amerikaanse activiteiten van die bedrijven. Dat is hierboven aangepast.
    • Marc Hijink