Rabobank constateert minder fraude bij overboekingen dankzij checken naam

Bankieren

Er is fors minder gesjoemeld met facturen omdat de Rabobank nu automatisch checkt of rekeningnummer en naam wel matchen.

Klanten blijven zelf verantwoordelijk voor foute overboekingen Foto Rob Engelaar

Het aantal overboekingen van geld naar een verkeerd rekeningnummer is bij Rabobank sinds de invoering van een IBAN-naamcheck gehalveerd. Ook het aantal fraudegevallen is gedaald. Dat maakte de bank woensdag bekend. De bank vergelijkt de naam die de klant invoert met de naam die bij de bank bekend is. Bij een verschil geeft de bank een melding.

De Rabobank is in september begonnen met de controle en heeft sindsdien 350 miljoen overboekingen gecontroleerd. Dagelijks krijgen klanten zo’n 1.500 meldingen van een fout in de overboeking.

Volgens de bank is de impact het grootst op zogeheten factuurfraude. Oplichters veranderen daarbij bijvoorbeeld op een bestaande factuur het bankrekeningnummer waardoor de klant het geld naar een verkeerde rekening overmaakt.

De schade van factuurfraude is sinds september met 70 procent afgenomen omdat de klant kan zien dat de ontvanger niet het beoogde bedrijf is. Bij een melding „moet er een lampje gaan branden en kan de klant navraag doen”, laat de bank in de verklaring weten.

De klant blijft volgens de Betaalvereniging Nederland wel zelf verantwoordelijk voor wat hij met de waarschuwing doet. Factuurfraude kan gebeuren omdat op grond van Europese afspraken het IBAN leidend voor het uitvoeren van een overboeking, de naam speelt daarbij geen rol. Ook andere banken kunnen gebruik maken van de dienst van de Rabobank. Vanaf woensdag gebruiken ASN Bank, RegioBank, SNS en ING de dienst, ABN Amro en andere banken volgen later dit jaar.