In beeld

Illustratie Biënnale 2018: twaalf platenhoezen in een nieuw jasje

De LP is weer hip, en daarmee ook de graphic art die de platenhoezen siert. De Illustratie Biënnale vroeg twaalf illustratoren een (nieuwe) platenhoes te ontwerpen bij hun favoriete muziekstuk of album. Inspiratie vinden de illustratoren in de muziek, maar evengoed in hun persoonlijke verhalen eromheen. De hoezen, de schetsen en het wordingsproces zijn zondag 27 mei te zien op de Illustratie Biënnale 2018.
Hedof maakte een nieuwe hoes voor 'Glasshouse', het laatste album van Jessie Ware. Hedof vond inspiratie in de "supermooie jurk" die hij Ware zag dragen bij een optreden.
Illustratie Hedof
Tjarko van der Pol tekende het beeld dat het Roosbeefnummer ‘Raak Mij Aan’ bij hem oproept." Op de website van zangeres Roos Rebergen las ik dat dit lied gaat over een meisje dat in de oorlog leeft," zegt Van der Pol in 'Illustraties voor Vinyl'. "Ze is niet per se bang om dood te gaan, maar bang om onaangeraakt te blijven.”
Illustratie Tjarko van der Pol
Aart Jan-Venema zocht naar de chaos op Kurt Vile's album 'Wakin On A Pretty Daze'. "Zijn muziek voelt voor mij altijd heel rustig, maar intussen gebeurt er zoveel," vertelt Venema in 'Illustraties voor Vinyl'. "Vandaar Kurt, in het midden van een tornado in een stoffig Amerikaans stadje, met allemaal dingen om hem heen die mij aan zijn muziek doen denken."
Illustratie Aart-Jan Venema
Eline Jetten geeft het album 'Promenade' van The Divine Comedy een nieuwe hoes. "Promenade heeft een duidelijk thema: twee geliefden die een dag doorbrengen aan de kust," vertelt Jetten in 'Illustraties voor Vinyl'. "Er wordt onder andere gezongen over zeevruchten, een reuzenrad, Franse films uit de jaren zestig en slecht weer."
Illustratie Eline Jetten
In het nummer ‘Blue Suede’ rapt Vince Staples over blauwe 'Jordans' (basketbalschoenen), vertelt Gijs Kast in 'Illustraties voor Vinyl'.
Illustratie Gijs Kast
Johan Kleinjan koos voor 'Basement Traxx vol. II' van Traxmen, een EP uitgebracht zonder artwork. "Ik hoorde halverwege de jaren negentig twee nummers van deze plaat in het nachtelijke radioprogramma Dansvacuüm van de VPRO," vertelt Kleinjan in 'Illustraties voor Vinyl'. "Het klonk voor mij magisch."
Illustratie Johan Kleinjan
Tja Ling Hu luisterde naar ‘Rachel’s Song’, onderdeel van Vangelis’ iconische 'Blade Runner' soundtrack. Ze kreeg er een "unheimisch gevoel” bij. "Het doet me denken aan de sirenen in de Odyssee. De zeelieden worden aangetrokken door prachtig gezang, maar het loopt vervolgens slecht af doordat ze het gezang volgen," vertelt Hu in 'Illustraties voor Vinyl'.
Illustratie Tja Ling Hu
Sarah Yu Zeebroek heeft niks met carnaval, maar voor ‘Carnival de Binche Airs des Gilles’ van Orchestre Binchois maakte ze een uitzondering. Zeebroek in 'Illustraties voor Vinyl': “Hun masker intrigeert me; een man met rossige wenkbrauwen, snor, sik en groene bril. En dan die witte stof rond het hoofd. Alsof ze allemaal aan vreselijke tandpijn lijden."
Illustratie Sarah Yu Zeebroek
Het album ‘Rainforest’ van Walter Wanderley deed Sasa Ostoja denken aan zijn vroegere dj-duo Eaglemen. “We hadden een voorliefde voor stoffige, oude Braziliaanse tunes uit de jaren zestig en zeventig," vertelt Ostoja in ‘Illustraties voor Vinyl’. "Een set begonnen we vaak met muziek uit dit genre."
Illustratie Sasa Ostoja
‘Echolocations: Canyon’ van Andrew Bird is het eerste deel van vijf instrumentale albums geïnspireerd door de natuur. “Voor mij is het album een explosie aan visuele stimulatie, de muziek laat zoveel aan het denkbeeldige over,” vertelt illustrator Bobbye Fermie in ‘Illustraties voor Vinyl’.
Illustratie Bobbye Fermie
De keuze van Nina van Denbempt voor de muziek van The Runaways viel op een roadtrip die ze maakte door de VS. "Met mijn drie reisgenoten besloot ik een girlband te starten zodra we thuis kwamen,” vertelt Denbempt in ‘Illustraties voor Vinyl’.
Illustratie Nina van Denbempt
Ytje Veenstra koos voor ‘Osaka Ramones’ van Shonen Knife, een album met covers van The Ramones. Veenstra ziet in het album een nauw verband tussen strips, rock ’n roll en bandcultuur. “Ik denk dat de combinatie van culturen - Amerikaanse underground strip enerzijds en de Japanse stripcultuur anderzijds - een interessant beeld op kan leveren,” vertelt ze in ‘Illustraties voor Vinyl’.
Illustratie Ytje Veenstra