Adyen, betaalbedrijf voor techreuzen, gaat naar beurs

nederlandse tech

Het Nederlandse bedrijf Adyen, dat betalingen int voor de grote techbedrijven, gaat naar de beurs. De waarde: circa 7 miljard euro.

Met de beursgang van betalingsbedrijf Adyen wordt een bijzonder techbedrijf volwassen. Met de technologie van dit Nederlandse bedrijf, gebruikt door wereldwijd bekende ondernemingen als Spotify, Netflix, Uber en Facebook, innen de grootste webwinkels hun rekeningen.

Deze donderdag heeft Adyen aangekondigd dat het de komende weken 15 procent van zijn aandelen naar de Amsterdamse beurs brengt. Bloomberg schat de opbrengst in op 1,2 miljard dollar. Dat komt overeen met een beurswaarde van circa 7 miljard euro. Afhankelijk van het enthousiasme dat beleggers tonen kan die straks variëren tussen 5 en 10 miljard dollar.

Het is de grootste Nederlandse beursgang sinds ABN Amro (2015) en hij maakt Adyen in één klap tot een van de meest waardevolle Nederlandse techbedrijven. Ter vergelijking: navigatiebedrijf TomTom heeft een beurswaarde van 2 miljard euro.

Twaalf jaar geleden richtten topman Pieter van der Does en technisch directeur Arnout Schuijff Adyen op nadat ze hun vorige bedrijf Bibit hadden verkocht. Adyen is Surinaams voor ‘opnieuw beginnen’.

Adyen lift mee op de expansiedrift van de Amerikaanse techindustrie. Het bedrijf begon in Europa, met de afhandeling van het betaalverkeer van grote Amerikaanse bedrijven als Uber, Spotify en Netflix. Die zochten een partner die overweg kon met de grote diversiteit aan betaalmethodes.

In 2014 kreeg het bedrijf een investering van 250 miljoen dollar en werd de waarde geschat op 1,2 miljard euro. Adyen telt nu 750 medewerkers, van wie er 450 op twee kantoren in Amsterdam werken. Op het kantoor in San Francisco werken honderd mensen. De rest zit vooral in Sao Paulo en Singapore, voor de Latijns-Amerikaanse en Aziatische markt.

De marges in het betalingsverkeer zijn flinterdun, maar er gaat veel geld in om. Adyens netto-omzet vorig jaar beliep 218 miljoen euro, de nettowinst 71,3 miljoen euro. De daadwerkelijke omzet is veel hoger (bijna 1 miljard euro), maar het merendeel daarvan moet Adyen afdragen aan banken en creditcardmaatschappijen.

Met name de Braziliaanse markt draagt bij aan de groei. Dat is het land waarin Uber snel uitbreidt. Ook de wereldwijde uitrol van videodienst Netflix draagt bij aan Adyens resultaten.

Daarnaast breidt Adyen zijn klantenkring uit nu winkelketens zowel online als in fysieke winkels verkopen. Die zogeheten omnichannel aanpak vergt veel flexibiliteit bij het afhandelen van betalingen, zowel online, mobiel als bij de kassa.

Met de beursgang stelt Adyen zijn vroege investeerders in staat om te incasseren. De prospectus, waarin precies vermeld staat hoe groot het belang is van de belangrijkste aandeelhouders en de oprichters, verschijnt in de komende weken. Alle medewerkers hebben opties in het bedrijf. Volgens ingewijden levert de beursgang geen tientallen nieuwe multimiljonairs op, maar incasseren ze wel een aardig extraatje.

    • Marc Hijink