Vakbond als hindermacht van Google en Facebook

Privacy

Doordat wij techreuzen voeden met onze data zijn wij ‘datawerkers’, vindt Europarlementariër Paul Tang. Nu is er een vakbond.

Europarlementariër Paul Tang Foto Sander Koning / ANP

Een redelijke beloning, betere arbeidsvoorwaarden, meer inzicht in wat er met onze gegevens gebeurt. Volgens Europarlementariër Paul Tang (PvdA) hebben consumenten deze rechten bij de techreuzen zoals Google en Facebook. Want doordat wij deze bedrijven voeden met onze gegevens zijn we, zegt Tang, feitelijk ‘datawerkers’. „Wij mogen best om redelijke arbeidsvoorwaarden vragen. Waarom is het niet mogelijk om in Facebook een advertentievrije tijdlijn te hebben? Waarom mogen wij niet weten wat de volgorde van zoekresultaten bij Google bepaalt?”

De politicus schreef vorige maand in NRC het opiniestuk ‘Tijd voor een datavakbond’. „Waarom niet mijn oproep zelf in de praktijk brengen?” zegt hij nu. De afgelopen weken heeft hij een bestuur opgericht en deze woensdag wordt de Nederlands- en Engelstalige site van de ‘Datavakbond’ gelanceerd. Tegelijk stelt hij zich kandidaat als lijsttrekker van de Europese verkiezingen. Tang blijft als adviseur aan de vereniging verbonden. Hij hoopt veel vrijwilligers en leden te werven – aanmelden is voorlopig gratis – om zo gesprekspartner te kunnen worden van Google en Facebook. Uiteindelijk wil hij ook individuen van wie de privacy is geschonden helpen „zoals een echte vakbond”.

Nieuwe eisen

Maar we hebben toch al de Autoriteit Persoonsgegevens? „Die kan alleen de wet naleven. Wat wij willen is nieuwe eisen op tafel leggen. Door veel mensen te verzamelen kunnen we een hindermacht en uiteindelijk gesprekspartner van Google en Facebook worden.”

Tang en zijn team willen ook zorgen voor meer bewustwording, zoals een plein bezetten en wie toch wil passeren een handtekening laten zetten op een grote rol papier. „Dat is het equivalent van wat we op internet doen.”

Deze bedrijven zijn gevoelig voor hun reputatie

Als het nodig is wil hij de leden collectief laten stoppen met data aanleveren aan Facebook en Google om zo de druk op te voeren. Zoals door met technische hulpmiddelen de cookies van Facebook en Google te omzeilen. Denkt hij dat deze datagiganten daar wel pijn van voelen? „Ik ben optimistisch”, zegt Tang. „Deze bedrijven zijn gevoelig voor hun reputatie.”

    • Liza van Lonkhuyzen