Recensie

Dansen op instructies voor een muurschildering van Sol LeWitt

Dans Crystal Pite vertaalde de instructies voor Sol LeWitts muurschilderingen naar dans. Het is vrijheid binnen een gegeven kader.

Foto Rahi Rezvani

Het decor van Crystal Pites nieuwe werk voor het Nederlands Dans Theater wekt verwarring. Op het achterdoek gloeit een horizon: de aarde zwart, erboven een laatste streep warmgeel zonlicht en een vuurrode hemel. Rothko, denk je dan. Het ontwerp is echter van Jay Gower Taylor. En Pites choreografie Partita for 8 Dancers is net als de compositie, Partita for 8 Voices van Caroline Shaw, geïnspireerd op de muurschilderingen van Sol LeWitt.

Diens wirwar van rechte, parallelle, kruisende en verbonden lijnen, is zowel in muziek als dans herkenbaar in het eerste deel van het nieuwe stuk voor vier vrouwen en vier mannen. In de teksten van de zangers klinken de instructies die de basis vormen van LeWitts conceptuele kunstwerk, Pite vertaalt ze regelrecht naar dans. Voor zover er in die vertaalslag sprake kan zijn van regelrecht omzetten, want binnen de aanwijzingen (‘ga van punt zoveel naar punt zoveel, en kruis op dat punt lijn X, maak verbinding met lijn Y’ et cetera) is volop ruimte voor keuzes en creativiteit. Een danserslichaam kan op zoveel manieren van het ene naar het andere punt gaan, naar links of naar rechts, contact maken met anderen.

Die vrijheid binnen een gegeven kader, en het bewustzijn dat er andere keuzes mogelijk zijn, is precies waardoor Partita for 8 Dancers interessant blijft, boeiender dan veel andere choreografieën die de muziek ‘illustreren’. In een aantrekkelijke danstaal, die stevig en organisch is, met ruime, heldere lijnen, maakt Pite patronen en kwaliteiten zichtbaar die de koorzang van Shaw biedt. De groep klontert samen als de polyfonie oplost in één klank, de choreografie cirkelt en golft mee op de wisselende dynamiek, bewegingen reageren ritmisch op de melodie van ademstoten.

Een abstracte choreografie dus, maar de terugkerende vorm van een cirkel suggereert een ritueel, met het licht bedwelmende effect van een sjamanistische bezwering.

    • Francine van der Wiel