Albumoverzicht: Purcell tot leven gewekt, Beach House twinkelt in onscherpe liedjes

De muziekrecensenten van NRC beoordelen de nieuwe albums van deze week: Beach House, Johannette Zomer & La Sfera Armoniosa, Simian Mobile Disco en Maaike Ouboter.

  • ●●●●

    Simian Mobile Disco: Murmurations

    Simian Mobile DiscoTechno: Simian Mobiel Disco (SMB), heeft een lange weg afgelegd sinds hits als ‘Hustler’ (2006). Electropop met rafelige synths is waar James Ford en Jas Shaw bekend mee werden. Daarna volgden uitstapjes naar techno. zoals ‘Live’ (2013) en het sobere en saaie ‘Whorl’ (2014) Met Murmurations slaat SMB een bijzonder geslaagde zijweg in. Ze verknipten de prachtige koorzang van het Londense Deep Throat vrouwenkoor (ja echt) tot galmende canon. Het klinkt alsof het duo met drumcomputers in een Romaanse kapel is gaan staan waar stemmen en carillonspel oneindig weerkaatsen. Toch wordt het nergens een kakofonie. De nummers komen in golven, en er zijn voldoende instrumentale intermezzo’s om op adem te komen, zoals het warm knetterende ‘Gliders’. Soms klinkt de zang prachtig sacraal zoals op ‘Caught in a Wave’, soms strijdvaardig zoals op ‘We go’. ‘Hey Sister’ doet denken aan de carillontechno van Efdemin. Af en toe dreigt het richting kitsch te gaan, maar deze koorbubbel is vooral betoverend mooi. Rolinde Hoorntje

  • ●●●●●

    Maaike Ouboter: Vanaf Nu Is Het Van Jou

    Maaike OuboterPop: Zangeres Maaike Ouboter is niet makkelijk te doorgronden. Ouboter zingt met heldere klaterstem, en haar teksten zijn goed verstaanbaar. Het zijn de muziek en de inhoud van de woorden die raadselachtig blijven. Haar melodieën ontwikkelen zich intuïtief, het ingezette couplet of refrein kan zomaar stokken, omdat Ouboter nog een zin moet afmaken. De instrumentaties zijn dienend, met akoestische gitaar en voorzichtige drums. Soms valt een accent op, zoals de spookachtig echoënde gitaar in ‘Kom Dichterbij’, en de gestroomlijnde vaart van ‘Johanna’. Ondanks Ouboters kwinkelerende zang gaan de teksten doorgaans over verdriet, over leed dat ‘hard binnenkomt’, over verlatenheid, en de poging om lief te hebben. Ouboter houdt van woorden (‘Vang me met je woorden’), en bedenkt ze ook zelf (‘overaftelbaar’). Ze is soms onnavolgbaar, soms raak, zoals in het nummer: ‘Dan lach je omdat dat jouw manier van huilen is, en dan lach ik met je mee’. Hester Carvalho

  • ●●●●

    Johannette Zomer & La Sfera Armoniosa: Henry Purcell - Symphony while the swans come forward

     Johannette Zomer & La Sfera ArmoniosaKlassiek: De Engelse componist Henry Purcell stond te boek als een kroegtijger, vandaar de beruchte mythe over zijn vroege dood, op zijn 36ste: zijn vrouw zou hem bij thuiskomst midden in de nacht buiten hebben laten staan, waarna hij niet veel later stierf aan longontsteking. Wat dit te maken heeft met het nieuwe album van La Sfera Armoniosa? Er schuilt iets volks en rauws in Purcell. Veel musici strijken die eigenschappen glad, maar theorbist Mike Fentross haalt ze juist naar voren met het instrumentarium - waaronder speciaal vervaardigde zilveren trompetten - waarvoor Purcell schreef. Ook het feit dat het hier gaat om een concert-opname, draagt bij aan het vitale karakter van de vertolking. Niet de technische - maar vaak klinische - perfectie leidt de dans, maar de emoties die de componist met klanken wilde oproepen. Purcell lijkt door La Sfera Armoniosa tot in zijn diepste vezels weer tot leven gewekt. Joost Galema

  • ●●●●●

    Beach House: 7

    Beach HousePop: Drunk In L.A.’, een van de nummers op het nieuwe album, 7, van Beach House, belichaamt de betovering dat het duo uit Baltimore op de beste momenten kan oproepen. Beach House heeft zich in veertien jaar bekwaamd in ‘onscherpe’ liedjes. Zoals een vage foto mysterieus kan zijn, zo zijn de nummers van Beach House bedwelmend. In ‘Drunk In L.A.’ klinkt de stem van Victoria Legrand slaperig langgerekt, terwijl ze toch de statige melodie benadrukt. De wollige gitaarpartijen schuiven als wolken over elkaar, traag en nevelig; solo’s twinkelen er doorheen. De aanzwellende drumtikken suggereren een ontlading - die uiteindelijk niet komt. Die spanning onderscheidt het nummer van andere liedjes op het nieuwe album. 7 klinkt zwaarder dan eerder werk, soms echoën de suizende instrumentaties op psychedelische wijze. De orgels zijn gedragen, gitaarklanken spreiden zich uit. Het resultaat is aangenaam en vernuftig, al zijn niet alle melodieën even sterk. Hester Carvalho