Recensie

Twee mensen overboord: dat is een te veel

Overboard bevat te weinig echte grappen om zelfs maar in de buurt te komen van het venijnige tempo dat screwballkomedies horen te hebben.

Eugenio Derbez als playboy Leonardo in Overboard.

Er vallen maar liefst twee mensen overboord in de remake van Garry – Pretty Woman – Marshalls Overboard en dat is er een te veel. Veel te veel gedoe om een op zich eenvoudige plot in gang te zetten over arrogante playboy Leonardo die op zijn nummer wordt gezet door pizzabezorgster/schoonmaakster Kate, de genderrollen zijn omgedraaid ten opzichte van het origineel uit 1987.

Als hij eerst haar van zijn jacht heeft geduwd (want dat doe je met lastige vrouwen), en daarna zelf dronken van zijn „drijvende orgie” (aldus zijn zus) is gekukeld en met geheugenverlies weer aanspoelt in de buurt van Oregon, ziet zij haar kans schoon om hem een lesje te leren. Ze claimt hem als haar echtgenoot met behulp van haar kinderen en een bevriend stel. Hij leert wat eerlijke arbeid is, en zij kan ondertussen haar verpleegstersexamen halen, want: opwaartse mobiliteit, zelfs in goedmoedig suburbia.

Je zou het cynisch een invuloefening kunnen noemen, met te weinig echte grappen om zelfs maar in de buurt te komen van het venijnige tempo dat dit soort screwballkomedies hoort te hebben. En wat voor grappen kun je in tijden waarin genderrollen ook in Hollywood geherdefinieerd worden nog veilig maken? Is er nog hoop voor de romantische komedie? Je gunt het actrice Anna Faris – een waardige stand-in voor Goldie Hawn in het origineel. Ze heeft een bij vlagen zachtaardig naturalisme wat fijn kijken is.

    • Dana Linssen