Sjoemelwijn

Ook in Frankrijk wordt gesjoemeld met wijn, schrijft .
Domaine Ogier 2015, ‘Le Passage’ St. Joseph. 27,50 euro; delogie.nl

Behalve fake news bestaat er ook zoiets als fake wine. Een aantal jaar geleden berichtte ik eens over Brunellopoli, een bedriegerijtje met iconische Brunello di Montalcino. Een ander schandaaltje met 70 miljoen liter Italiaanse wijn die voornamelijk uit bietensap bleek te bestaan, heb ik destijds ook uit de doeken gedaan. En welbeschouwd mag dat plasje van 24.000 hectoliter valse pinot grigio en prosecco dat in de buurt van Verona werd aangetroffen daarom eigenlijk geen naam hebben. Wijnfraude lijkt zodoende een Italiaans dingetje te zijn.

Maar in een tijd waarin een Amerikaanse president binnen krap anderhalf jaar op drieduizend onware en misleidende beweringen wordt betrapt en Duitse limousines bijna standaard met sjoemelsoftware van de band rollen, willen ook de Chinezen en Fransen niet achterblijven. Zo zijn onlangs in China 50.000 flessen van het Australische topmerk Penfolds in beslag genomen. Omdat daar geen Penfolds in zat. Zulks is weer klein bier vergeleken bij waar de autoriteiten in Frankrijk tegenaan liepen. Een handelaar in Bordeaux plakte op 6.000 hectoliter goedkope Zuid-Franse tafelwijn etiketten die een veel kostbaarder afkomst in het vooruitzicht stelden. Een collegaatje elders in het land pakte de zaken nog voortvarender aan. Door 190.000 hectoliter rood van onbestemde herkomst als Côtes du Rhône en 10.000 hectoliter als Châteauneuf-du-Pape te labelen. De vraag dient zich aan of er nog wel onvervalst te genieten valt.

Zeker wel. Afgelopen week ontmoette ik Stéphane Ogier – het was ’m echt – van Domaine Ogier, een kleine producent die stopte met het verkopen van zijn fruit aan Rhône-reus Guigal, simpelweg omdat Ogier niet wilde dat zijn druiven op de grote hoop belandden. Van hem weet ik zeker dat hij eenieder van zijn perceeltjes apart behandelt en vinifieert. Om zo een eigen karakter en stijl te garanderen. En een syrah te maken die alleen maar uit de Rhône kan komen.

    • Harold Hamersma