YouTube Music

YouTube gaat concurrentie aan met Spotify en lanceert muziekdienst

YouTube lanceert volgende week YouTube Music, een aparte muziekdienst van het videoplatform. Daarmee krijgen muziekstreamingdiensten als Spotify en Apple Music er een concurrent bij. Ook wordt de abonneedienst YouTube Red uit 2015 hernoemd naar YouTube Premium en twee dollar per maand duurder, maakte het bedrijf woensdagavond bekend.

De app en de desktopversie van YouTube Music zijn vanaf dinsdag beschikbaar in de VS, Australië, Nieuw-Zeeland, Mexico en Zuid-Korea. De komende weken komen daar veel Europese landen bij. Wanneer de dienst naar Nederland komt kan een woordvoerder van Google Nederland nog niet zeggen, maar hij verwacht nog dit kalenderjaar.

Volgens de International Federation of the Phonographic Industry was YouTube vorig jaar verantwoordelijk voor bijna de helft van de tijd die aan het luisteren naar muziek wordt besteed. De IFPI zei wel dat YouTube artiesten beter moet betalen; YouTube zou makers slechts een twintigste uitbetalen van wat Spotify uitkeert.

YouTube introduceert gepersonaliseerde afspeellijsten, gebaseerd op de luistergeschiedenis en andere gegevens, zoals locatie. Zo zegt het bedrijf op het vliegveld meer ontspannen muziek uit te kiezen dan in de sportschool.

De nieuwe muziekdienst is gratis, maar gebruikers kunnen ook kiezen voor een betaalde versie: YouTube Music Premium, voor 9,99 dollar per maand. Die gebruikers krijgen geen advertenties te zien, kunnen nummers downloaden uit de app en op de achtergrond blijven beluisteren als ze andere apps gebruiken.

Omdat de muziekdienst wordt toegevoegd aan de betaalde versie van YouTube, wordt die duurder. YouTube Red/Premium is ook nog niet beschikbaar in Nederland.