Meer jongvolwassenen zeggen verslaafd te zijn aan sociale media

Volgens het CBS zei 29 procent van de 18- tot 25-jarigen vorig jaar verslaafd te zijn aan sociale media, in 2015 lag dit percentage nog op 19 procent.

Steeds meer jongvolwassenen zeggen zich verslaafd te voelen aan sociale media. Foto Remko de Waal/ANP

Steeds meer jongvolwassenen zeggen zich verslaafd te voelen aan sociale media. Vorig jaar zei 29 procent van de 18- tot 25-jarigen verslaafd te zijn, in 2015 lag dit percentage nog op 19 procent. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag. Onder mensen tussen 25 en 35 jaar ligt dit percentage een stuk lager, op ruim 16 procent.

Ook besteden jongvolwassenen steeds meer tijd aan sociale media. In 2015 was 4 procent van hen per dag vijf tot tien uur bezig met sociale media, vorig jaar lag dat percentage op 9 procent. Het percentage jongvolwassenen dat dagelijks drie tot vijf uur per dag bezig is met sociale media nam toe van 17 procent naar 29 procent. Deze groep besteedt de meeste tijd aan sociale media van alle leeftijdsgroepen.

Bang om dingen te missen

Jongvolwassenen zijn bang om dingen te missen als ze geen gebruik maken van sociale media, geeft 34 procent aan. Onder oudere gebruikers speelt dit minder (17 procent). Ook zeggen jongvolwassenen vaker dan oudere mensen onrustig te worden als ze een binnengekomen bericht niet direct kunnen bekijken. Het percentage dat onrust ervaart ligt bij deze leeftijdscategorie op 22 procent terwijl onder oudere gebruikers 12 procent onrustig wordt. Geen toegang hebben tot het internet ervaart 37 procent als vervelend. Dit percentage ligt op 22 procent bij oudere gebruikers.

‘Sociale media zijn slecht voor gezondheid, kinderen, relaties en democratie’, zegt een groep oud-medewerkers van onder meer Google en Facebook die een actie zijn begonnen tegen verslavende sociale media

Het aantal jongvolwassenen dat vooral een negatieve invloed ervaart op de nachtrust is tussen 2015 en 2017 gegroeid van 26 naar 41 procent. Wel geven ze aan dat sociale media een positief effect hebben op contacten met familie en vrienden.

Deze resultaten komen uit een jaarlijks onderzoek waarin het CBS kijkt naar opvattingen en percepties van mensen in Nederland. In 2015 en 2017 werden vragen opgenomen over het gebruik van sociale media waarna het CBS deze cijfers vergeleek.

Lees meer over de problemen met Facebook: Hoe Facebook van de hemel in de hel belandde

Facebook kreeg de laatste tijd veel kritiek. Zo moest directeur Mark Zuckerberg zich in het Amerikaanse Congres verantwoorden voor het schandaal waarbij het bedrijf Cambridge Analytica gegevens van 87 miljoen mensen misbruikte voor politieke campagnes. Ook voormalig medewerkers uitten steeds vaker kritiek op het bedrijf. Zo zei vorig jaar december Chamath Palihapitiya, de voormalige vice-president ledenwerving, zich schuldig te voelen door zijn bijdrage aan Facebook. “De dopamine-achtige beloningen voor de korte termijn die we hebben bedacht, verwoesten hoe de samenleving werkt,” zei hij.