Column

Ster uit Dexter met neppig Brits accent

Cliffhanger Sommige acteurs richten zich volledig op kwaliteitsseries, schrijft , maar de nieuwe Netflix-serie van Michael C. Hall is geen voltreffer.

Michael C. Hall als de kinderarts Tom Delaney in Safe. Foto Netflix

Over de nieuwe Netflix Original serie Safe valt niet heel veel te vertellen, al was het maar omdat de extreem onwaarschijnlijke plotwendingen natuurlijk niet in detail opgeschreven mogen worden. Gecreëerd door de Amerikaanse bestsellerauteur Harlan Coben, die ook het originele scenario schreef, is Safe in veel opzichten een doorsneethriller: zeker niet slecht, maar ook niet bijzonder genoeg om een wereldwijd publiek aan de stoel te nagelen.

Een 16-jarig meisje, dochter van een recent weduwnaar geworden kinderarts, komt niet thuis na een feestje, waar het nogal ruig lijkt te zijn toegegaan. Ook haar iets oudere vriendje is spoorloos. De vader gaat zelf op onderzoek uit, geholpen door een bevriende vrouwelijke inspecteur van politie, met wie hij het ook al heel plezierig had op de avond van de dood van zijn vrouw. Dat leidde toen al meteen tot veel woede en verdriet bij zijn dochter.

Het merkwaardige aan de Frans-Amerikaanse co-productie (alleen in Frankrijk mocht Safe uitgezonden worden door een andere zender dan Netflix) is dat die zich afspeelt in Engeland, in een fictief slaapstadje, waar bijna alle personages in hetzelfde van de buitenwereld afgesloten villawijkje wonen. Het is het soort gated community dat we kennen van expats in een straatarm gastland, of ook wel uit de Verenigde Staten, waar steeds vaker hoge hekken, slagbomen met bewaker en blaffende honden arm en rijk van elkaar moeten scheiden. Ook de Britten tenderen langzaam in die richting, maar tot op heden zijn de klassetegenstellingen daar toch van een ander type. Eerder zijn het hele gebieden of landsdelen die een getto vormen dan dat de rijken zich uit angst laten opsluiten achter een hek.

De trailer van Safe.

Maar er zijn meer culturele problemen die de waardering van Safe in de weg staan. Het is logisch om bijna alle personages door Britse acteurs te laten spelen, met één Franse echtgenote omwille van de co-productie: Audrey Fleurot, bekend van de filmhit Intouchables. Maar de hoofdrol, van de getroebleerde kinderarts, is voor de Amerikaanse acteur Michael C. Hall. Die heeft hoorbaar heel hard gestudeerd op een Brits accent, met gemengde resultaten. De Britse pers moest daar een beetje om lachen.

Hall, tevens een van de producenten van de serie, was duidelijk een belangrijke factor in de financiering van het project. Voor films en tv-series geldt steeds duidelijker dat de aanwezigheid van een ster het cruciale verschil uitmaakt tussen wel of niet gemaakt kunnen worden. En er zijn een aantal sterren die zich hebben toegelegd op de kwaliteitsserie en niet of nauwelijks meer de overstap maken naar de bioscoopfilm, zoals ooit Roger Moore (Ivanhoe, The Saint), George Clooney (ER), Robin Williams (Mork and Mindy) of Michael J. Fox (Family Ties) dat deden.

Als we het jaar 2000 nemen als het begin van de tv-carrière van Hall (Raleigh, North Carolina, 1971), want daarvoor speelde hij vooral toneel, dan is er een duidelijke drietrapsraket. Eerst was hij vijf seizoenen de homoseksuele begrafenisondernemer in Six Feet Under (aanbevolen voor die rol door toen nog theaterregisseur Sam Mendes), daarna acht seizoenen de forensisch onderzoeker Dexter die in zijn vrije tijd perfecte seriemoorden pleegde, en nu dus een Engelse chirurg met schuldgevoel. Daar zit wel een lijn in van geprangde mannelijkheid, zoals die andere grote seriester Elisabeth Moss (Mad Men, Top of the Lake, The Handmaid’s Tale) een icoon is geworden van vernederde, maar op revanche beluste vrouwelijkheid.

Safe. Gecreëerd door Harlan Coben. Afl 1-8. Netflix.