Brussel wil CO₂-uitstoot vrachtwagens inperken

Om de afspraken van het Parijsakkoord tegemoet te komen, wil de Europese Commissie de CO₂-uitstoot van vrachtwagens tegen 2030 terugbrengen met 30 procent.

Foto iStock

De Europese Commissie wil voor het eerst de CO₂-uitstoot van vrachtwagens inperken. In 2030 moet de vervuiling met 30 procent lager liggen dan in 2019, in 2025 moet de emissie al met 15 procent zijn teruggebracht. Dat meldt de Europese Commissie in een verklaring donderdag.

Vrachtwagens vertegenwoordigen vijf procent van alle voertuigen op de weg, maar zijn verantwoordelijk voor een kwart van de uitstoot. Momenteel heeft de EU nog helemaal geen CO₂-limieten voor trucks, in tegenstelling tot de VS, China en Japan.

Het voorstel, dat nog goedgekeurd moet worden door Europese overheden en het Europees parlement, valt binnen bredere plannen om het klimaatakkoord van Parijs te verwezenlijken. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (IenW, D66) vindt de gestelde doelen te laag.

Twitter avatar NLatEU Netherlands in the EU “If we don’t take the cost-effective measures in the transport sector, it
means that you’re going to have to take measures which are perhaps not
cost-effective in other sectors” @SvVeldhoven tells @EURACTIV more can be done to reduce #CO2 #trucks‘ emissions. #MobilityPackage https://t.co/f4N1bXl1hi

‘Voorstel verre van ambitieus’

Ook GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout vindt het “hoog tijd dat ook dit aspect van de transport sector gereguleerd wordt” maar noemt het voorstel “verre van ambitieus”. Volgens Eickhout is nog schoner vrachtvervoer mogelijk. De EU zou feller op moeten treden als ze zich wil houden aan het Parijsakkoord. Volgens de groene lobbygroep Transport & Environment schiet het voorstel ook tekort: Brussel zou meer kunnen doen om energiebesparende technologieën te stimuleren.

De Europese autofabrikantvereniging ACEA vindt de maatregelen juist “veel te agressief”. Zeker omdat het om de eerste afgesproken limieten voor vrachtwagens ooit gaat, zou er niet genoeg rekening gehouden worden met de veranderingen die dit voor de branche zal betekenen en niet aansluiten bij “realistische technologische vooruitgang”.

Ook plan voor verkeersveiligheid

Naast de CO₂-plannen moet het Europees verkeer ook veiliger worden. Daarom wil de Europese Commissie nieuwe auto’s onder meer standaard uitrusten met extra veiligheidshulpmiddelen zoals noodremsystemen of een alcoholslot. Vrachtwagens moeten systemen krijgen die voetgangers of fietsers kunnen waarnemen. Vorig jaar vielen in de EU meer dan 25.000 verkeersdoden.