ProRail wil de Europese markt op

Spoor ProRail deelt zijn kennis nu gratis met buitenlandse spoorbeheerders. Directeur Pier Eringa: „Die kunnen we beter te gelde maken.”

Spoorbeheerder ProRail wil zijn werkterrein uitbreiden naar andere Europese landen. ProRail geeft nu veel kennis en ervaring gratis weg aan buitenlandse partijen, aldus directeur Pier Eringa maandag in de Volkskrant: „Die kunnen we beter te gelde maken.”

Het gaat bijvoorbeeld om kennis over het nieuwe spoorveiligheidssysteem ERTMS of over de infrastructuur van het Nederlandse spoor dat op sommige plekken zes intercity’s per uur aankan. „Er komen nu al heel vaak buitenlandse collega’s op bezoek”, zegt een woordvoerder tegen NRC. „Woensdag ontvangen we weer een delegatie uit China.”

ProRail heeft toestemming nodig van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dat besloot anderhalf jaar geleden ProRail zijn autonomie af te nemen en de spoorbeheerder om te vormen in een zelfstandig bestuursorgaan (zbo). Dat proces is nu gaande en moet in 2021 zijn afgerond. Uiteindelijk zal Den Haag het weer voor het zeggen krijgen bij ProRail.

Het vorige kabinet beëindigde de zelfstandigheid van ProRail. Het wilde het onderhoud van het spoor verbeteren en de financiële situatie van de beheerder inzichtelijker maken.

‘Eerst zaakjes hier goed regelen’

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur, D66) wil dat ProRail eerst zorgt dat het zijn zaakjes in Nederland goed regelt, zegt ze in een verklaring: „Ik verwacht van ProRail dat de strategische prioriteit voor de komende jaren bij de Nederlandse reiziger en vervoerder ligt. Minder storingen, meer treinen per uur, en allemaal veilig en op tijd.”

ProRail zelf vindt dat het nu al goed gaat in Nederland. „We hebben de boel hier aardig op orde”, zegt directeur Eringa tegen de Volkskrant. „Al jaren rijdt 90 procent van alle treinen op tijd. Op zo’n druk spoor als het onze is dat een wereldprestatie.”

In maart deelde Van Veldhoven een voorwaardelijke boete van bijna 1,3 miljoen euro uit aan de spoorvervoerder. Ze rekende het ProRail aan dat reizigers te vaak last hadden van grote sein- en wisselstoringen. De kans is groot dat ProRail nog een tik op de vingers gaat krijgen; door de uitbreiding van het aantal treindiensten op de hsl gaat het bedrijf waarschijnlijk niet voldoen aan de punctualiteitsafspraken.

Reizigers moeten er rekening mee houden dat de trein op de hsl de komende twee jaar nog vaker uitvalt of vertraagd is, aldus onderzoek in opdracht van NS en ProRail van eerder dit jaar. „De rek is uit het systeem.”

    • Vincent Sondermeijer