In het nieuwe gebiedsplan voor Overschie moeten flitspalen komen op doorgaande wegen in woonwijken waar automobilisten structureel te hard rijden. Dat vindt Fred Baartman (Leefbaar Rotterdam) van de gebiedscommissie Overschie. „Vooral op lange, rechte wegen”, zegt hij, „zoals de Van der Duyn Van Maasdamweg langs nieuwbouwwijk Park Zestienhoven.” Deze weg ligt tussen de A13 en A20 en is een bekende sluiproute voor forensen die de file op de snelweg willen omzeilen. „Die geven daar al snel plankgas: gevaarlijk voor fietsers en voetgangers”, zegt Baartman. Ook in andere stadsdelen gebruiken automobilisten doorgaande wegen als racebaan, zoals de Nieuwe Binnenweg in het centrum.
De stelling is: plaats flitspalen in straten in woonwijken waar structureel te hard wordt gereden.
Hennie van Schaik, lid van de gebiedscommissie Centrum namens Leefbaar Rotterdam: „Eens. In de vorige periode heb ik de gemeente gevraagd om flitspalen voor de Coolsingel en de Nieuwe Binnenweg omdat daar te hard gereden wordt. Maar toen kreeg ik als antwoord dat dit niet kan omdat het Openbaar Ministerie, de politie en Rijkswaterstaat daarover gaan. Ze zeiden dat ze dat alleen doen als er ernstige ongelukken plaatsvinden. Schandalig! Een paar jaar geleden is er op de Nieuwe Binnenweg nog een fietser overleden nadat een automobilist hem geschept had.”
Woordvoerder wethouder Adriaan Visser (verkeer, D66): „Oneens. De politie gaat pas over op zulke maatregelen als andere ingrepen niet blijken te werken. De politie wil bijvoorbeeld dat de gemeente de weg eerst fysiek aanpast, zodat hard rijden moeilijk wordt. Voor de herinrichting van de Nieuwe Binnenweg is er al een ontwerp. Maar dat wordt pas uitgevoerd als deze opengebroken wordt voor andere werkzaamheden zoals aan het riool. Anders ligt de straat twee keer open.”
Woordvoerder Veilig Verkeer Nederland, Rob Stomphorst: „Oneens. Flitspalen helpen bij de handhaving. Maar ze kunnen niet voorkomen dat mensen te hard rijden. Je hebt nu eenmaal van die calculerende Hollanders die een boete voor lief nemen omdat ze per se hard willen rijden. En je hebt automobilisten die met een zonnebril op langs terrasjes scheuren omdat ze willen pronken. Hard rijden voorkom je wél door de weg aan te passen zodat dit niet meer kan. Dat is duur, maar werkt. En door de draak te steken met hardrijders in publicaties en campagnes. Dan gaat de lol er wel af.”