Commissariaat voor de media

Toezichthouder berispt Radio 2 en 3FM om weggeven cd’s en concertkaartjes

Dancefestival Mysteryland Foto FERDY DAMMAN/ ANP/Kippa

De publieke radiozenders mogen geen deals meer maken met concertorganisatoren over het weggeven van cd’s en concertkaartjes aan luisteraars. Dat bepaalde het Commissariaat voor de Media woensdag in een zaak om acties van NPO Radio 2 en jongerenzender 3FM. Het Commissariaat blijft daarmee bij de conclusie die het vorig jaar al trok. Het ging onder meer om acties rondom de festivals Lowlands en Mysteryland (via 3FM) en concerten van Bløf en Paul McCartney (via Radio 2).

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) had naar aanleiding van dat eerdere besluit bezwaar aangetekend, maar de toezichthouder verklaarde het protest van de omroep ongegrond.

Publieke omroepen mogen alleen kaartjes of cd’s weggeven als zij zich niet „dienstbaar maken aan commerciële belangen van derden”. Dit betekent dat tickets en cd’s voor de gewone prijs moeten zijn ingekocht. Per overtreding riskeert de NPO een boete van 25.000 euro, met een maximum van een half miljoen euro.

Radio 2 en 3FM hielden jarenlang tientallen „actieweken” in samenwerking met concertorganisatoren en evenementenbureaus. Daarmee gingen zij volgens het Commissariaat over de schreef. Beide zenders stemden hierbij ook de inhoud van hun radioprogramma’s af op het aanbod van de actieweken.

Volgens het Commissariaat geeft de NPO zo concert- en evenementorganisaties met wie ze samenwerkt een concurrentievoordeel. In de Mediawet is in het ‘dienstbaarheidsverbod’ vastgelegd dat bedrijven geen bijzondere winst mogen halen uit hun samenwerking met de NPO. Die heeft volgens de toezichthouder de „verantwoordelijkheid het niet-commerciële karakter van het publieke bestel te verzekeren”.

    • Kasper van Laarhoven