Democraten publiceren 3.500 Russische Facebookadvertenties

Het is het grootste overzicht dat tot nu toe naar buiten is gebracht van de vermoedelijke Russische pogingen om het politieke discours in de VS te beïnvloeden.

In het Amerikaanse Congres worden advertenties getoond die de Russen op Facebook zouden hebben verspreid. Foto Shawn Thew/EPA

De inlichtingencommissie van de Amerikaanse Democratische Partij heeft ongeveer 3.500 Facebookadvertenties naar buiten gebracht waarmee een Russisch internetbedrijf het publieke debat in de Verenigde Staten de afgelopen jaren zou hebben beïnvloed. Daarmee wakkerden de Russen actief politieke en raciale spanningen in het land aan.

Bij elkaar zouden meer dan 11,4 miljoen Amerikanen de advertenties gezien hebben. De advertenties werden eerder door Facebook overgedragen aan de inlichtingencommissie, en zijn waar nodig geanonimiseerd. Hoewel de praktijk al eerder bekend werd gemaakt door Amerikaanse inlichtingendiensten, is dit het meest volledige overzicht dat tot nu toe naar buiten is gebracht. Gezamenlijk geven ze een beeld van de Russische strategie voor en na de presidentsverkiezingen in 2016.

Lees meer over de Russische inmening: Zo probeerden Russische trollen de verkiezingen te beïnvloeden

Speciaal aanklager Robert Mueller, die onderzoek doet naar de Russische inmenging in de verkiezingen en mogelijke banden tussen Moskou en het campagneteam van Donald Trump, klaagde eerder dit jaar al dertien Russen aan. Zij zouden met de Internet Research Agency (IRA) onder meer via Facebook campagne hebben gevoerd tegen de Democratische presidentskandidaat Hillary Clinton. Moskou heeft de aantijgingen altijd ontkend.

470 Facebook-pagina’s

De IRA creëerde volgens de Democraten 470 Facebook-pagina’s. Daarmee werden in totaal 80.000 verschillende vormen van content verspreid, die bij elkaar meer dan 126 miljoen Amerikanen bereikt zouden hebben. Deze berichten hebben de Democraten nog niet naar buiten gebracht. Het hoofd van de Democratische inlichtingencommissie Adam Schiff hoopt dat Amerikanen in de toekomst beter voorbereid zullen zijn op mogelijke buitenlandse politieke inmenging.

Twitter avatar RepAdamSchiff Adam Schiff By exposing these Russian-created Facebook advertisements, we hope to better protect legitimate political expression and safeguard Americans from having the information they seek polluted by foreign adversaries. Sunlight is always the best disinfectant.

De IRA was feitelijk volgens de Amerikanen een trollenfabriek die vanuit Sint-Petersburg opereerde, vaak met foute informatie of expliciete politieke boodschappen onder meer over de Black Lives Matter-beweging, (illegale) migratie of LHBT-rechten. Ook de campagne tegen Clinton is terug te zien in de advertenties, waarmee de Russen onder meer haar Democratische tegenstrever Bernie Sanders en toenmalig Republikeins kandidaat Trump steunden.

Facebook zei eerder dat de invloed van de praktijken beperkt was: de IRA investeerde immers slechts 100.000 dollar in advertenties. Maar uit het overzicht van de Democraten wordt duidelijk dat het de trollenfabriek alsnog lukte om miljoenen mensen te bereiken. Overigens verspreidde de IRA ook advertenties waarin Amerikanen werden opgeroepen om te demonstreren tegen de verkiezing van Trump.

Twitter avatar RepAdamSchiff Adam Schiff Russia sought to divide us by our race, our country of origin, our religion, and our politics. They attempted to hijack legitimate events meant to do good – teaching self-defense, providing legal aid – as well as those events meant to widen a rift.

Here’s just some examples: https://t.co/YMX2FTgPGU

    • Christiaan Paauwe