Kwartaalcijfers

Forse winstdaling PostNL door krimpende postmarkt

Door felle concurrentie op de postmarkt en omdat Nederlanders steeds minder brieven versturen, heeft PostNL in het eerste kwartaal fors minder winst gemaakt. Dat blijkt uit de cijfers die het bedrijf met Amsterdamse beursnotering dinsdag publiceerde.

Vergeleken met de eerste drie maanden van vorig jaar zakte de winst met ruim 65 procent van 41 miljoen naar 14 miljoen euro. In reactie op de cijfers, zegt topvrouw Herna Verhagen in een persverklaring dat „consolidatie van partijen binnen de postmarkt onvermijdelijk is”. De bestuurder heeft vaker opgeroepen tot een fusie met concurrent Sandd. Volgens haar kan PostNL anders niet overleven.

De postmarkt in Nederland is een van de meest concurrerende van Europa. In de gehele Europese Unie zijn postbedrijven verplicht geliberaliseerd, maar dit is vooralsnog voornamelijk in Nederland van de grond gekomen. In België en in het Verenigd Koninkrijk hebben respectievelijk Bpost en de Royal Mail nagenoeg een monopoliepositie, in Nederland concurreert PostNL (70 tot 75 procent marktaandeel) met Sandd (20 tot 25 procent marktaandeel) en andere kleine spelers.

De Nederlandse postmarkt is een van de stevigst krimpende in Europa. Per jaar neemt het aantal brieven dat Nederlanders versturen af met 10 tot 12 procent. (NRC)

    • Guus Ritzen