Koffie

Starbuckskoffie in het supermarktschap na miljardendeal met Nestlé

Foto Reuters

Het Zwitserse levensmiddelenconcern Nestlé betaalt Starbucks ruim 7 miljard dollar (6 miljard euro) om koffiebonen en andere producten van het Amerikaanse koffiebedrijf op de markt te mogen brengen. Het betekent dat Starbucks binnen afzienbare tijd ook in het supermarktschap ligt. Dat hebben beide bedrijven maandagochtend bekendgemaakt. Nestlé is het grootste voedingsbedrijf ter wereld, bekend van onder andere Maggi en San Pellegrino. Met Nescafé en Nespresso heeft het bedrijf bovendien al een sterke koffietak. De bedoeling van de deal is dat Starbucks straks, net als deze koffiemerken, op grote schaal door consumenten thuis wordt gedronken. Naast de 7 miljard dollar zal Starbucks meedelen in de opbrengst van de verkopen. De Amerikanen willen de 7 miljard dollar grotendeels uitkeren aan hun aandeelhouders. (NRC)