‘Hef verbod op oude benzineauto’s in de milieuzone op’

De stelling Wat is het nut van het weren van oldtimers uit de milieuzone? Dat levert nauwelijks schonere lucht op, blijkt uit onderzoek van TNO.

Vorige week diende het hoger beroep van bezitters van benzineauto’s zoals Eendjes en Mini’s van 25 tot 40 jaar oud tegen de gemeente Rotterdam. Die verbiedt hen de milieuzone in te rijden. Zij willen dat de gemeente het verbod op hun geliefde oldtimertjes staakt omdat uit een onderzoek van TNO uit 2012 blijkt dat het weren van die categorie auto’s nauwelijks iets bijdraagt aan een schonere lucht. De stelling is: „Laat het stadsbestuur het verbod op oude benzineauto’s in de milieuzone opheffen.”

Joris Rockx, bezitter Renault 4 uit 1983, die milieuzone niet in mag: „Eens. Ook als de Raad van State oordeelt dat de gemeente onze oude benzineauto’s mag weren, ben ik er tegen. Er rijden er maar een paar honderd van in de stad. Hun bijdrage aan de luchtvervuiling is nihil. De gemeente kan beter een tolweg om de stad heen leggen om de duizenden leasebakken te weren van forenzen van buiten de stad die elke ochtend vast staan op de ’s Gravendijkwal. Die veroorzaken de meeste luchtvervuiling.”

Sander Jongerius, oldtimerbezitter en adviseur duurzaamheid bij bedrijven: „Eens. Deze milieuzone is niet effectief. Een Fiat Panda met een klein benzinemotortje uit 1990 mag er niet in, maar een dikke Ferrari uit 2016 die veel meer stikstof en roet uitstoot wel. Daarbij is er landelijke wetgeving in de maak waardoor alle milieuzones aan dezelfde eisen moeten voldoen. Op dit moment weert Rotterdam als enige oude benzineauto’s, terwijl de andere gemeenten alleen oude diesels weren.”

Jan Willem Verheij, raadslid VVD: „Eens. Het weren van oude benzineauto’s staat niet in verhouding tot wat het oplevert: bijna niks. Met sommige partijen in de raad, die deel uit willen maken van het nieuwe stadsbestuur, voeren we hier stevige gesprekken over.”

Barbara Kathmann, fractievoorzitter PvdA: „Eens. Het nieuwe stadsbestuur moet maatregelen nemen die wél schone lucht opleveren. Nu mogen nieuwere auto’s die meer roet en stikstof uitstoten de milieuzone in en oude benzineauto’s niet: symboolpolitiek.”

Jeroen Postma, raadslid GroenLinks en docent gezondheidswetenschappen (Erasmus Universiteit): „Oneens. Wij vinden dat je alles moet doen wat je kan om luchtvervuiling tegen te gaan. Of dit een breekpunt wordt in de coalitieonderhandelingen? In principe is alles bespreekbaar. Maar het liefst willen wij de milieuzone uitbreiden en méér soorten auto’s verbieden.”

    • Lucette Mascini