Inbox van de redactie

Wat schreven de lezers deze week aan de redactie Opinie? Een indruk.

Jacco, Leo, Fons, Sytze, Ivo, Arjen, Ferdinand, Laurens, Kees, Friso, Pieter, Piet, Joachim, Albert, Herman, Thijs – afgaand op de voornamen van de lezers die reageerden op de artikelen van Karel Knip, waarin hij het energieverbruik van een passagiersvliegtuig vergelijkt met dat van een hogesnelheidstrein (‘De TGV verstookt echt niet minder dan een Boeing’, deel I verscheen op 6/4, deel II op 26/4) zijn vliegtuigen en treinen nog altijd toys for boys.

Knip maakte „maar een sigarendoosberekening, globaal en losjes”, maar veel lezers zagen genoeg aanleiding om ook op zo’n doosje te schrijven. Heeft Knip er wel rekening mee gehouden dat een vliegtuig geen omweg hoeft te maken, wil Teake van der Werf weten. En heeft hij wel gedacht aan de aanleg van luchthaven, startbanen en de aanvoer van kerosine? „Over de constructiekosten van de Boeing (aluminiumsmelterij!) lees ik niets”, schrijft Herman Quee.

Karel Knip krijgt niet vaak zoveel reacties op zijn rubriek ‘Alledaagse Wetenschap’. „Het is een emotioneel onderwerp”, zegt hij. Al schrijft hij dat wie klimaatvriendelijk naar Barcelona wil reizen de bus moet nemen, een aantal lezers verwijt hem dat hij het vliegen promoot.

Geëmotioneerd leek ook Lucy Audretsch. Ze wijst NRC op zijn verantwoordelijkheid voor het halen van de klimaatdoelen. Waarom weigert de krant geen „milieuvernietigende advertenties” van budgetvliegreizen binnen Europa? Haar brief (‘Beter milieu begint bij...’) stond er afgelopen donderdag in.

Thijs Kuiken legt de verantwoordelijkheid bij de reiziger zelf. „Natuurlijk kun je ook in Nederland blijven”, besluit hij zijn brief (‘TGV wint van Boeing’, 2/5). Maar vlak nadat de brief is geplaatst, laat hij weten „een denkfout” te hebben gemaakt. Een zakelijke reiziger moet natuurlijk wel op zijn bestemming verschijnen. Daarvoor heeft hij een oplossing. Die kan „kiezen voor een videoconferentie”.

    • Monique Snoeijen