Publieke omroep verkoopt tv-series aan Netflix

Televisie Online videodiensten kunnen nu series kopen van de NPO. De EU wil dat het aanbod voor 30 procent uit Europese series bestaat.

De publieke omroep NPO heeft diverse series verkocht aan concurrerende online videodiensten voor abonnees. De VPRO-series Bellicher en La Famiglia komen deze maand op Netflix. De EO-rampenserie Als de dijken breken staat op Videoland, de abonneedienst van RTL.

Dat meldt Michael Spendel van Dutch Core, een agentschap dat in oktober is opgericht door de NPO en de omroepen, onder meer om uitzendrechten van series te verkopen. Die handel is een breuk met het eigen beleid om alle programma’s exclusief op de eigen platforms aan te bieden. De NPO wilde eerder niet samenwerken met Netflix, dat als een buitenlandse marktverstoorder wordt beschouwd. Spendel: „Maar dit is een experiment, om eens te kijken hoe de markt eruitziet en wat de marktwaarde is van de eigen series.” Op de vraag of de handel niet in strijd is met het verbod van dienstbaarheid aan winst door derden uit de Mediawet, zegt Spendel dat hij toestemming heeft van het Commissariaat voor de Media. De Raad voor Cultuur adviseerde in februari dat de NPO programma’s moest verspreiden via online platforms van anderen.

Spendel kreeg 25 series om mee te handelen. Voorwaarde is dat de series niet meer op tv te zien zijn. De VARA-sitcom Kinderen geen bezwaar komt ook op Videoland. Misdaadserie Overspel zit in het KPN Pluspakket. Spendel wil niet zeggen hoeveel de series opleveren.

De handel met de videodiensten past goed in de plannen van de Europese Unie om de eigen markten te beschermen. Minstens 30 procent van de films en series die Netflix, Amazon en andere streaming-videodiensten aanbieden in Europa, moeten ook hier zijn geproduceerd. Dat hebben vertegenwoordigers van het Europees Parlement en de Europese lidstaten vorige week in Brussel afgesproken. De deal moet nog definitief worden goedgekeurd door het parlement en de individuele lidstaten .

Het Europees Parlement wil dat Amerikaanse partijen als Netflix en Amazon hier niet alleen abonnementsgelden komen innen, maar ook bijdragen aan „de culturele diversiteit van de Europese audiovisuele industrie”. Zij zouden moeten bijdragen door hier Europese films en series te produceren of te participeren in nationale fondsen voor film of tv.

De betrokken bedrijven zijn kritisch. Lobbygroepen noemen de voorgestelde quota ouderwets en contraproductief. Netflix vindt dat het nu al bijdraagt aan de Europese mediasector. Het bedrijf meldde in april in Rome dat wordt gewerkt aan 55 Europese producties. Dat aantal groeit dit jaar naar meer dan honderd. Volgens programmadirecteur Sarandos biedt het bedrijf, ook indirect, werk aan circa 35.000 mensen bij de Europese mediabedrijven.

    • Jan Benjamin
    • Wilfred Takken