Recensie

Liefde, rouw en koekjes

Drama In ‘The Cakemaker’ vinden twee om dezelfde man rouwende mensen elkaar. Zij moeten elkaar helpen om met hun verlies om te gaan.

Thomas (Tim Kalkhof, links) zoekt in Jeruzalem Anat (Sarah Adler) op, de weduwe van zijn pas gestorven geliefde Oren.

Als je geliefde er van de ene op de andere dag niet meer is, hoe vul je dan de leegte van zijn gemis? Zo bevindt de Berlijnse banketbakker Thomas zich op een dag in Jeruzalem om de sporen van zijn overleden minnaar Oren na te lopen. Na een korte introductie waarin de liefde tussen beide mannen op een even vanzelfsprekende als romantische manier wordt neergezet, katapulteert debuterend regisseur Ofir Raul Graizer zijn film direct naar het epicentrum van de handeling: de ontmoeting tussen Thomas en Orens weduwe Anat en de manier waarop zij elkaar helpen om met hun verlies om te gaan.

Dat we niet precies weten hoeveel Thomas en Anat van elkaar weten en hoeveel zij tegen elkaar willen of kunnen zeggen, doorweeft hun wederzijdse maar niet gedeelde proces van rouwverwerking met een diep verdriet. Het gaat niet alleen om hun specifieke situatie, maar om de vraag in hoeverre we een ander ooit echt kunnen kennen of helpen. Ondertussen verovert Thomas Anats hart op dezelfde manier als dat van Oren: met zijn koekjes en Schwarzwalder Kirschtaarten. Samen zetten ze vanuit haar café een goedlopende zaak op, gecompliceerd door het feit dat Thomas als niet-Jood eigenlijk niet mag bakken en Anat haar koosjere certificaat niet wil verliezen.

Er worden in The Cakemaker veel van dit soort dualiteiten uitgespeeld. Tussen man en vrouw, Joods en niet-Joods, hetero- en homoseksueel, Duitsland en Israël. Het zijn niet alleen dramatische opposities: eigenlijk wil regisseur Ofir Raul Graizer laten zien dat ze er niet zoveel toe doen. Dat blijft schematisch, en de film is met al zijn veelbetekenende stiltes en basale composities daardoor soms ook nietszeggend. Maar er zit iets diep ontroerends in het gegeven dat we de mensen van wie we houden soms het beste kunnen leren kennen via de mensen van wie zij hielden.