Snelle treinverbinding Amsterdam-Berlijn voorlopig niet mogelijk

NS-topman Roger van Boxtel sprak eerder dit jaar zijn wens uit voor een snelle verbinding met de Duitse hoofdstad.

De huidige trein die rijdt tussen Berlijn en Amsterdam. Foto iStock

De gedroomde snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn kan niet op korte termijn gerealiseerd worden. Dat bevestigt een woordvoerder van de NS maandag na berichtgeving in Trouw.

Het project, dat in januari is opgepakt, stuit volgens de woordvoerder op verschillende problemen. De vijftien tussenliggende plaatsen waar de huidige trein stopt, zouden hun verbinding met Nederland onder meer niet willen verliezen. Volgens de NS-woordvoerder krijgen internationale verbindingen te weinig prioriteit van Nederlandse en Duitse overheden, die te veel gefocust zouden zijn op lokale belangen. Hierdoor is het lastig om het aantal stops tussen de twee hoofdsteden te verminderen.

Ook zou er meer geïnvesteerd moeten worden in nieuwe treinen en locomotieven om de verhoogde snelheid te kunnen bewerkstelligen. Volgens Trouw wil DB deze investeringen niet doen, NS kan hier geen uitspraken over doen “zolang de gesprekken gaande zijn”.

Tegenslag NS-topman

De vertraging van het plan is een tegenslag voor NS-topman Roger van Boxtel. Eerder dit jaar noemde hij de huidige verbinding tussen de hoofdsteden “gebrekkig”, vanwege de lange reistijd en vele stops. Hij sprak tijdens de presentatie van de jaarcijfers zijn wens uit voor een snelle treinverbinding, die volgens de topman een geschikt alternatief voor het vliegtuig is.

Wie klimaatvriendelijk naar Barcelona wil neemt de bus, schreef wetenschapsjournalist Karel Knip. De TGV verstookt echt niet minder dan een Boeing.

De NS spreekt maandag over “een weerbarstige werkelijkheid”. De woordvoerder zegt dat de snelle verbinding tussen de twee hoofdsteden “de hoogste prioriteit voor NS” houdt, ondanks de belemmeringen. Hij kan niet zeggen op wat voor termijn de verbinding wel tot stand kan komen.

“Het liefst zouden we morgen reizigers met de nieuwe verbinding naar Berlijn brengen, maar dit project is een kwestie van lange adem. Er zijn nog veel hobbels te nemen.”

Milieuorganisaties willen snelle trein

Ook milieuorganisaties spraken hun wens uit voor een snelle treinverbinding tussen de twee steden. Een medewerker van Greenpeace startte een petitie om druk uit te oefenen op de NS en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven. Initiatiefnemer Pelle Berting pleit voor een goedkoop en snel treintraject tussen Amsterdam en Berlijn om te concurreren met goedkope vluchten, onder meer “om te stoppen met de gekte van pretvluchten en onnodig vervuilende zakenreizen”.

Eurostar snoept wat af van de reistijd per trein van Amsterdam naar Londen. Vliegen is nog altijd sneller, maar slechter voor het milieu.

Berting zegt teleurgesteld te zijn over dat de snelle verbinding met Berlijn voorlopig niet komt. De activist vindt dat Europese overheden meer prioriteit moeten geven aan de ontwikkeling van het openbaar vervoer.

“Er bestaat een oneerlijk speelveld tussen de luchtvaart- en de ov-sector. De luchtvaart krijgt een carte blanche om almaar te blijven groeien, terwijl de spoorwegen op technische problemen stuiten. Sociale belangen en technische kwesties horen niet leidend te zijn, het klimaat hoort de prioriteit te hebben.”

Bertings petitie is bijna vijftienduizend keer ondertekend. Hij wil hem 5 juni aanbieden om nogmaals druk uit te oefenen op de politiek. “Op andere trajecten zoals Amsterdam-Parijs en Amsterdam-Londen lukt het wel, waarom hier dan niet?”

    • Floor Bouma