Recensie

Dutch Classical Talent Award voor violiste Diamanda Dramm

Klassiek Op zoek naar publiek bewandelt de nieuwe generatie musici oude en nieuwe wegen, bleek op de finale van Dutch Classical Talent Award in Utrecht.

Blootsvoets drummen en viollspelen: Diamanda Dramm

Violiste Diamanda Dramm werd afgelopen zondag winnaar van de jaarlijkse Dutch Classical Talent Award in TivoliVredenburg Utrecht, voor opvallend musici uit de nieuwe klassieke generatie. De vakjury prees haar als „de Björk van de viool”, die zich op het podium kwetsbaar durft te tonen. In een klein kwartier wekte Dramm niet alleen de illusie dat haar viool een levend organisme is, maar bediende zij blootvoets zowel grote trom als pedaalorgel, en reciteerde en zong ook het duistere gedicht ‘Crossing the Water’ van Sylvia Plath, waarvan de slotregel – „this is the silence of astounded souls” – treffend de gevoelens in het publiek weerspiegelde. De verbijsterde stilte vloeide vrijwel naadloos over in Purcells beroemde klaagzang van de verlaten Carthaagse koningin Dido, waarin haar viool mens leek te worden.

De vier genomineerden speelden gedurende de finale een klein deel van een avondvullend concert dat zij bedachten voor de Dutch Classical Talent Award, en waarmee ze dit seizoen langs elf Nederlandse zalen trokken. Traditie stond daarbij naast vernieuwing. Klassiek in verschijningsvorm waren de recitals van pianiste Nadezda Filippova en de bariton Raoul Steffani met Daan Boertien op de vleugel. Dat zangduo toonde puur muzikaal gezien het hoogste niveau, wat werd beloond met de publieksprijs.

Ardemus Quartet

Behalve Dramm zochten ook de vier saxofonisten van het Ardemus Quartet nieuwe wegen, met een programma rondom het thema dromen, waarin de musici teksten voordroegen en middels choreografische looppatronen hun noten kracht wilden bijzetten. Hun optreden tekende de ontwikkeling in de klassieke wereld: door verhalende context rond instrumentale muziek – van nature abstract – proberen nieuwe generaties de verbeelding van zoekende luisteraars richting te geven. Het gevaar kan zijn dat zo’n aanpak de fantasie verstikt. Op dat smalle koord dansen musici. De veelzijdige Dramm en het Ardemus Quartet gunden het publiek een blik in een wat hun betreft veelbelovende toekomst.

    • Joost Galema