Chaos op Schiphol na stroomstoring

(Geen) vliegverkeer

Schiphol ging zondag even ‘op slot’. Veel vluchten werden geannuleerd of waren uren vertraagd – en dat in de meivakantie.

Drukte in de vertrekhallen, zondag, door vertraagde of geannuleerde vluchten. . Foto REMKO DE WAAL/Epa

Een stroomstoring in Amsterdam-Zuidoost in de nacht van zaterdag op zondag heeft voor chaos geleid op en rond Schiphol. De stroomstoring leidde op de luchthaven tot grote problemen bij de inchecksystemen in één van de drukste weekenden van het jaar. Veel vluchten van en naar Schiphol werden zondagochtend geannuleerd of waren urenlang vertraagd. Schiphol ging zelfs tijdelijk op slot: reizigers werd opgeroepen niet naar het vliegveld te komen. de toegangswegen werden afgezet en ook de treinen stopten niet op de luchthaven.

Zondag rond 9.00 uur maakte Tennet bekend dat de stroomstoring was verholpen. Vanaf 16.00 uur zondagmiddag werkte het inchecksysteem weer, maar reizigers ondervinden nog tot en met deze maandag hinder.

De stroomstoring begon om 00.42 uur, doordat twee hoogspanningsverbindingen in de Bijlmer uitvielen. Hierdoor viel de stroom bij ongeveer achttienduizend huishoudens in Amsterdam-Zuidoost uit. Volgens een woordvoerder van netbeheerder Tennet is Schiphol niet aangesloten op de uitgevallen verbindingen, maar veroorzaakte de storing waarschijnlijk een zogenoemde spanningsdip waardoor ook op de luchthaven problemen ontstonden.

De netbeheerder onderzoekt de oorzaak van de storing, volgens een woordvoerder was er mogelijk een probleem op het hoogspanningsstation of in de kabels.

Technici op Schiphol onderzoeken wat er op de luchthaven is misgegaan. De luchthaven beschikt over een noodaggregaat, volgens Schiphol is de omschakeling naar de noodsystemen „direct in werking getreden”. „Op- en terugschakelen naar noodstroom heeft impact op je operationele en IT-systemen. Het kost tijd voordat alles weer volledig operationeel is. Gecombineerd met de grote drukte in verband met de meivakantie heeft dat een sneeuwbaleffect gehad”, stelt de luchthaven.

KLM moest zondag onder meer zo’n veertig Europese vluchten annuleren. Gestrande reizigers werden zoveel mogelijk overgeboekt naar andere vluchten. Luchtvaartmaatschappij Transavia zei zondag geen vluchten te hebben geschrapt.

Passagiers hebben volgens Europese regelgeving bij fikse vertragingen en annuleringen in sommige gevallen recht op een vergoeding. Bij buitengewone omstandigheden, zoals slechte weersomstandigheden, gaat dat echter niet op. Ook een stroomstoring is overmacht. Passagiers die door de problemen niet of meer dan drie uur later op hun eindbestemming zijn gearriveerd, zullen dus waarschijnlijk geen geld krijgen.

    • Floor Bouma