Hamilton wint in Baku, Verstappen en Ricciardo elimineren elkaar

Het seizoen van Max Verstappen blijft in een neerwaartse spiraal. In Azerbajdzjan reden hij en teamgenoot Daniel Riccardo elkaar uit de race. Lewis Hamilton won in de straten van Baku.

Met nog zo’n tien ronden te gaan lagen de Red Bull-coureurs op de 4de en 5de plaats en hadden elkaar in de grand prix al meer dan eens dwarsgezeten. Vroeg in de race toucheerden ze elkaar al, maar dat was zonder erg. Veelal lieten ze elkaar net genoeg ruimte in een aanhoudend gevecht tussen twee teamgenoten die elkaar respecteren, maar de overhand binnen het team niet lijken te gunnen.

Tien ronden voor de finish leek Verstappen dan toch het hoofd te moeten bieden aan Ricciardo. Op het rechte stuk had de Australiër meer snelheid en maakte zich klaar om te passeren, tot Verstappen een verdedigende manoeuvre maakte en Ricciardo niet genoeg tijd meer had om de andere kant van de baan te kiezen; hij ramde Verstappen achterop.

‘Het zit goed tussen ons’

Verstappen heeft dit jaar slechts twee van de eerste vier grands prix uitgereden; in drie van die races was hij betrokken bij aanrijdingen. Tegenover Sky Sports gaf hij een eerste reactie op de crash met Ricciardo, waarbij hij de teambelangen - ogenschijnlijk volgens afspraak - duidelijk in acht nam:

“Erg teleurstellend voor het team. Onnodig. Maakt niet uit wiens fout het was; we rijden voor het team en alle mensen die er werken. We bevochten elkaar hard, maar fair. Daniel en ik hebben elkaar gesproken en het zit goed tussen ons.”

Hamilton nieuwe leider in WK-stand

Door het incident met de Red Bulls leek Valtteri Bottas te gaan winnen, maar enkele ronden voor het einde reed de Fin lek waardoor teamgenoot Lewis Hamilton de zege gepresenteerd kreeg en zo de eerste zege van het seizoen voor Mercedes veiligstelde. Titelrivaal Sebastian Vettel, die een groot deel van de race had geleid, moest na een remfout genoegen nemen met de 4de plaats.

Door de verrassende zege van Hamilton neemt hij als regerend wereldkampioen de leiding in het WK over van Vettel. Over twee weken begint in Spanje het ‘Europese seizoen’ waar veel teams grote updates zullen introduceren en zich waarschijnlijk een meer natuurgetrouw beeld van de onderlinge verhoudingen zal ontvouwen.

Lees hieronder ons liveblog terug met o.a. tweets en video’s over de grand prix van Azerbajdzjan.

Stand in het WK na 4 van de 21 grands prix

1. Lewis Hamilton 70 punten (+25)
2. Sebastian Vettel 66 (+12)
3. Kimi Raikkonen 48 (+18)
4. Valtteri Bottas 40 (+0)
5. Daniel Ricciardo 37 (+0)
6. Fernando Alonso 22 (+6)
7. Nico Hülkenberg 22 (+0)
8. MAX VERSTAPPEN 18 (+0)
9. Sergio Perez 15 (+15)
10. Carlos Sainz 13 (+10)

Uitslag grand prix van Azerbajdzjan

1. Lewis Hamilton (Mercedes) 51 ronden
2. Kimi Raikkonen (Ferrari) +2,5 sec
3. Sergio Perez (Force India) +4,0
4. Sebastian Vettel (Ferrari) +5,3
5. Carlos Sainz (Renault) +7,5
6. Charles Leclerc (Sauber) +9,2
7. Fernando Alonso (McLaren) +10,9
8. Lance Stroll (Williams) +12,6
9. Stoffel Vandoorne (McLaren) +14,2
10. Brendon Hartley (Toro Rosso) +18,0

Bijzondere WK-punten

Mooi voor Force India, dat podium. Maar voor rookie Charles Leclerc zal de 6de plaats ook bijzonder zoet smaken. Het is voor de Fransman bij het geplaagde Sauber-team pas de vierde race in de F1.

Wat een climax

Alsof de crash tussen de teamgenoten Daniel Riccardo en Max Verstappen nog niet genoeg was, reed na de hervatting van de race plotseling leider Valtteri Bottas lek. Dubbele gevoelens voor Mercedes dat hun man zo een vrijwel zekere zege kwijt zag raken, maar daardoor wel titelkandidaat en regerend kampioen Lewis Hamilton zag winnen én de leiding in het WK pakken.

Hamilton wint in Baku, Verstappen en Ricciardo elimineren elkaar

FINISH!!! Lewis Hamilton wint de grand prix van Baku. Het werd dus toch een loterij vandaag in Baku, waar de race op z'n kop gezet werd door de Red Bull-coureurs die elkaar uit de race reden na een aanrijding aan het einde van het rechte stuk.

Kimi Raikkonen legt beslag op de 2de plaats, Sergio Perez pakt knap de laatste trede van het podium voor Force India. Sebastian Vettel finisht als 4de.

Laatste ronde

51/51 Hamilton leidt nog, Vettel lijkt nog een ultieme poging te willen doen om Perez in te halen.

Perez naar podium?

50/51 Laatste twee ronden en dit is de stand:
1. Hamilton
2. Raikkonen
3. Perez
4. Vettel
5. Sainz
6. Leclerc
7. alonso
8. Stroll
9. Vandoorne
10. Hartley

Bottas rijdt lek

49/51 Wat een drama aan het einde van de race! De leider rijdt lek op het rechte stuk nadat hij over een brokstukje rijdt. Zo zie je hoe belangrijk het is dat de baan goed schoongemaakt wordt na een crash. en zo leidt Lewis Hamilton opeens, terwijl Sebastian Vettel een plek verliest aan Sergio Perez. De Duitser leidt onder de beschadigde voorband.

Foutje Vettel bij herstart

48/51 Sebastian Vettel verremt zich bij de eerste bocht tijdens het pareren van een aanval van Hamilton. Niet alleen de Brit maar ook Raikkonen steken hem daardoor voorbij> Bottas leidt. De linker voorband van Vettel is nu flink minder.

We gaan racen

47/51 De safety car gaat binnenkomen. Nog 4 ronden hard racen komen eraan.

Ferrari in het voordeel?

46/51 Áls er nog geracet gaat worden, zouden de Ferrari's in het voordeel kunnen zijn. De bolides van Vettel en Raikkonen lijken veel sneller temperatuur in hun banden te kunnen krijgen dan de Mercedesen, en daarmee weten ze veel eerder de optimale grip uit hun rubber te krijgen. Vooralsnog staat er nog steeds een grote takelwagen op de baan om de Haas van Grosjean weg te halen.

Grosjean crasht tijdens safety car-situatie

44/51 Gaat er überhaupt nog geracet worden, is nu de vraag. Romain Grosjean crasht zijn Haas in de muur en zegt aangetikt te worden door Marcus Ericsson (Sauber), maar de beelden tonen dat van zulks absoluut geen sprake is. Zo gaat het opruimen van alle brokstukken nog wel even duren.

Sprintrace naar de finishvlag

43/51 Safety car nog steeds op de baan en de ronden tikken weg. Alle coureurs vooraan op vers en hetzelfde rubber: het wordt een man-tegen-man gevecht over een paar ronden tot het einde. Vettel had de meeste snelheid, maar Bottas reed tot kort voor de crash Ricciardo-Verstappen erg sterk. Hamilton rijdt direct achter Vettel, maar kan zomaar eens moeite krijgen Raikkonen achter zich te houden.

VIDEO: crash tussen Ricciardo en Verstappen

Safety car op de baan, leiders maken pitstop

41/51 Het rechte stuk is afgesloten door de crash tussen Verstappen en Ricciardo, dus alle wagens moeten door de pitstraat. De leidende coureurs kiezen er daarmee direct voor nieuwe banden te halen. Bottas, Vettel en Hamilton nu allen op de ultrasoftbanden. Ook Raikkonen, die nu pal achter Hamilton op P4 ligt, heeft dat nieuwe rubber gehaald.

Crash Riccardo en Verstappen!

40/51 Een aanrijding tussen de Red Bull-coureurs. Het ging zo lang zo goed vanmiddag in Baku, maar hier gaat het flink mis.

Pitstop voor de Red Bulls

39/51 Daar zijn ze dan: de pitstops voor de Red Bulls. Eerst Ricciardo en een ronde later is daar Verstappen. Beiden kiezen voor de ultrasoftband en komt vóór Ricciardo terug op de baan! Die zagen we niet aankomen, maar de Australiër beleefde een slechte eerste ronde op zijn nieuwe banden en verloor zo net genoeg tijd om Verstappen weer het voordeel te gunnen.

VIDEO: Riccardo nu wel voorbij aan Verstappen

35/51 Daar is 'ie dan eindelijk: de geslaagde inhaalpoging van Riccardo op Verstappen. Na enkele half geslaagde pogingen is het nu P4 voor de winnaar van de vorige race. Verstappen terug naar P5, waar hij de race op begon.

Bottas nu 'veilig' van Hamilton

34/51 Het is merkwaardig hoeveel verschil er zit tussen de Mercedes-coureurs en wat zij uit hun banden weten te halen vandaag. Bottas op zijn oude banden die al 34 ronden meegaan rijdt zojuist een snellere ronde dan Hamilton op zijn nieuwere banden die pas 11 rondjes oud zijn. De Fin heeft nu zo'n grote voorsprong opgebouwd op zijn teamgenoot dat hij een pitstop kan maken en vlak vóór Hamilton terug kan komen op de. De Brit zal het tempo moeten oppikken.

Red Bulls moeten nog pitstop maken

32/51 Ondertussen moeten de Red Bulls, net als Bottas, nog steeds hun pitstop maken. Verstappen heeft nu weer een gaatje weten te slaan naar Ricciardo: +1,7 sec.

Pitstop voor Vettel

31/51 Daar is de leider van de wedstrijd. Vettel kiest opvallend genoeg voor de hardste band van vandaag, net als Hamilton dus deed. De Duitser komt terug op de baan als 2de, achter Bottas maar vóór Hamilton.

Die vroege stop gaat Hamilton kosten

30/51 Vettel en Bottas zijn nog steeds niet binnen geweest voor hun nieuwe banden, maar pareren nog steeds de rondetijden van Hamilton die op P3 ligt. De voorsprong van Vettel lijkt groot genoeg om een pitstop te maken en nog steeds de leiding te behouden, Bottas zal net achter Hamilton terecht komen maar heeft dan veel nieuwere banden en kan daarbij ook kiezen voor de zachtere compound die meer grip biedt dan het rubber dan Hamilton er nu inmiddels alweer 8 ronden onder heeft liggen. Op deze manier kan de Fin met gemak de jacht openen op wat dan nog P2 voor Hamilton zal zijn.

VIDEO: Ricciardo en Verstappen weer in gevecht

27/51 Verstappen komt niet voorbij aan Hamilton en daardoor krijgt Ricciardo de kans op de vleugel van de Nederlander te komen. Hij probeert Verstappen in te halen, maar weer vecht deze terug in de volgende bocht. Het kwam weer bijna tot een aanrijding, maar het blijft fair tussen de twee.

Vettel hoeft nog niet naar binnen

26/51 Vettel pareert niet op de pitstop van Hamilton; hij kan nog meer dan hard genoeg op zijn 'oude' banden terwijl de Brit nog wat moeite heeft zijn nieuwe rubber op temperatuur te krijgen. Ferrari zal z'n man ongetwijfeld direct binnenhalen zodra de nieuwe banden van Hamilton sneller blijken dan de oude van Vettel.

Hamilton mist de bocht en kiest voor pitstop

23/51 Lewis Hamilton mist de eerste bocht en blokkeert zijn wielen. Hij verliest zomaar 4 sec op vettel door dat foutje en geeft aan dat deze supersoft banden eraan zijn. De regerend wereldkampioen duikt de pit in en kiest net als Raikkonen deed voor de soft band.

Hamilton komt terug op de baan voor Verstappen, op P3 dus.

Stand van zaken

21/51 Na twintig ronden leidt Vettel nog steeds de race, met Hamilton die nu een klein beetje tijd terugwint. Maar het lijkt erop dat de Duitser puur het gat met zijn rivaal aan het managen is dan dat hij echt onder druk komt te staan. Bottas nog steeds P3, daarachter Verstappen die nu los is van Riccardo.

1. Vettel
2. Hamilton +4,2
3. Bottas +11,4
4. VERSTAPPEN +31,0
5. Riccardo +33,2
6. Raikkonen +38,1

Sainz' banden gaan eraan

16/51 Verstappen en Ricciardo pakken de Renault van Sainz, die op de zachtere ultrasofts startte en de pit in duikt. P4 en P5 nu voor de Red Bulls, terwijl Vettel vooraan wegloopt van de Mercedes-coureurs. De Duitser heeft nu 4,7 sec op Hamilton en 9,8 sec op Bottas. Verstappen ligt zo'n 15 rellen achter op de Fin.

Raikkonen al op P8

15/51 Kimi Raikkonen is inmiddels aanbeland op de 8ste plaats en zat een beetje vast achter de verrassend sterk presterende Williams van Lance Stroll maar is de Canadees nu voorbij/ De Ferrari kan nu op weg naar Charles Leclerc van zusterteam Alfa Romeo-Sauber.

VIDEO: Verstappen en Riccardo raken elkaar

13/51 Daar gaan ze bij Red Bull niet blij mee zijn: Ricciardo is Verstappen voorbij in de eerste bocht, geeft Verstappen de ruimte om de bocht wel te halen, de Nederlander komt daardoor weer naast Ricciardo en laat daarbij zo weinig ruimte dat beiden elkaar licht raken. Geen brokken, tot dusver.

Problemen voor Hülkenberg

12/51 Mazzeltje voor Verstappen die een plek terugkrijgt nadat Hülkenberg de muur raakt. Het stratencircuit in Baku is onvergeeflijk: een foutje en je zit tegen de muur. Verstappen nu terug op P5, maar heeft grote moeite Riccardo achter zich te houden.

Sainz én Hülkenberg gaan Verstappen voorbij

10/51 En daar gebeurt het toch: Sainz pakt de Nederlander in zijn derde poging aan het einde van het rechte stuk. De tweede Renault, in handen van Nico Hülkenberg, is ook sterk en pakt een ronde later ook de plek van Verstappen. P6 nu voor hem. Verstappen klaagt over te weinig vermogen op het rechte stuk.

Sainz in gevecht met Verstappen

9/51 Verstappen heeft z'n handen vol aan Sainz achter hem. De Spanjaard in de Renault heeft de snellere ultrasoftbanden en probeerde tot twee keer toe aan het einde van het rechte stuk uit de slipstream te duiken, maar Verstappen verdedigde prima.

Stand van zaken

7/51 Nu de race dan echt onderweg is, even de racevolgorde van dit moment. Vettel leidt de race, met daarachter Mercedes-duo Hamilton en Bottas.

1. Vettel
2. Hamilton +3,6
3. Bottas +6,2
4. VERSTAPPEN +9,2
5. Sainz +10,0
6. Ricciardo +11,3
7. Hülkenberg +11,9
8. Gasly +12,7
9. Stroll +13,6
10. Leclerc +13,7

Uitgevallen zijn: Sergei Sirotkin, Kevin Magnussen en Esteban Ocon.

En we zijn weer onderweg

6/51 De race is weer van start! Verstappen probeert direct Ricciardo te pakken en het lukt. P4 nu voor de Nederlander, die zijn teammaat de ruimte geeft maar daardoor zoveel snelheid verliest dat ook Carlos Sainz hem voorbij steekt.

VIDEO: de tumultueuze eerste ronde

Gaat Raikkonen de race uitrijden op deze band?

3/51 Nog flink wat puin op te ruimen op de baan en dus is de safety car nog van kracht. Kimi Raikkonen heeft de soft band laten monteren; het rubber met de minste slijtage maar ook de minste grip. Hij kan een poging wagen de race hierop uit te rijden terwijl de rest van de topteams nog een pitstop moet maken, maar hoeveel grip blijft er over met nog zo'n 46 ronden te geen?

Safety car op de baan

2/51 Safety car op de baan om die Force India op te ruimen, maar er zijn meer brokken. Fernando Alonso rijdt dubbel lek en Sergei Sirotkin is net als Ocon uitgevallen.

Kimi Raikkonen komt binnen voor nieuwe banden - hij is nu dus van die ultra softs af - en krijgt een nieuwe neus, die beschadigd raakte door de aanrijding met Ocon.

Raikkonen raakt Ocon in eerste ronde

Ronde 1/51: De start verloopt in eerste instantie prima; iedereen veilig weg en Verstappen op P5 nog steeds. Kimi Raikkonen verliest dan een plek aan Esteban Ocon, die de Fin schijnbaar geen ruimte laat in een bocht en de Fransman crasht in zijn Force India.

Het veld op weg voor opwarmronde

Het is 14.10 uur en dat betekent dat het veld op weg mag voor de opwarmronde. Iedereen keurig weg, geen problemen nog.
Het is frisjes vandaag in Baku; gisteren nog boven de 25 graden, nu 'slechts' 18 op de thermometer.

Stand in het WK voorafgaand aan GP Azerbajdzjan

1. Sebastian Vettel 54 punten
2. Lewis Hamilton 45
3. Valtteri Bottas 40
4. Daniel Ricciardo 37
5. Kimi Raikkonen 30
6. Fernando Alonso 22
7. Nico Hülkenberg 22
8. MAX VERSTAPPEN 18
9. Pierre Gasly 12
10. Kevin Magnussen 11
11. Stoffel Vandoorne 6

De startopstelling

Nog 5 minuten tot de start en dus gauw even een blik op de voorste helft van het veld en hoe zij zo aan de race gaan beginnen.

1. S. Vettel - Ferrari
2. L. Hamilton - Mercedes

3. V. Bottas - Mercedes
4. D. Ricciardo - Red Bull

5. M. VERSTAPPEN - Red Bull
6. K. Räikkönen - Ferrari

7. E. Ocon - Force India F1
8. S. Pérez - Force India F1

9. C. Sainz Jr. - Renault
10. L. Stroll - Williams

16. S. Vandoorne - McLaren

Pitstop-strategieën

Voor de GP van Azerbajdzjan heeft Pirelli zoals altijd drie rubbersamenstellingen meegenomen voor de teams: de soft, supersoft en ultrasoftbanden. Minstens twee van deze 'compounds' moeten door elke coureur gebruikt worden. Als niets geks gebeurt en er bij wijze van wonder geen (virtual) safety car van kracht wordt, lijkt dé strategie een één-stopper te zijn.

Op Kimi Raikkonen na gaan alle coureurs van de topteams van start op de supersoft band, en zij zullen dus later hun bandenwissel kunnen maken dan de Fin, die op de ultras begint. Mogelijk zal Ferrari gebruik maken van deze afwijkende strategie voor Raikkonen om de strijd met Mercedes en Red Bull te beïnvloeden. Naar verwachting zal iedereen bij de bandenwissels overstappen op de soft band in een poging daarop de race uit te rijden.

Wat kunnen we verder verwachten?

Behalve onverwachte stuurbewegingen, moeten we rekening houden met neutralisaties aan de hand van de (virtual) safety car. De straten van Baku zijn hier en daar zo vreselijk nauw, de onvergeeflijke muren staan dichtbij en er is relatief weinig uitloopmogelijkheid, dat elke crash of stilgevallen auto een onveilige situatie veroorzaakt.

Wetende dat twee van de voorgaande drie races dit seizoen plotselinge wendingen kenden door een safety car-situatie en hierdoor een verrassende winnaar kenden, lijkt ook de uitkomst in Baku uiterst onvoorspelbaar. Verder is er voor een stratencircuit nog redelijk wat inhaalmogelijkheid, met name op het ongewoon lange rechte stuk van 2,2km. Een van de grootste bottlenecks is de zogenoemde kasteelsectie:

Need to know more about the corner that everyone’s talking about this weekend? @TomClarksonF1 gives us the inside line on Turn 8. #AzebaijanGP pic.twitter.com/Ss3KqaxWmI

— McLaren (@McLarenF1) April 29, 2018

Veel wind

Gelegen aan de kust en omringd door hoge gebouwen wordt Baku zondagmiddag onderworpen aan flinke rukwinden met een snelheid tot 80km/u. Dat gaat de coureurs zeker parten spelen, zo stelde Lewis Hamilton. Hij liet zaterdag na de kwalificatie al weten het lastig gehad te hebben om zijn Mercedes op het rechte stuk onder bedwang te houden. Vervelend is het ook voor de coureurs dat de wind telkens van een andere kant komt.

In de Formule 2-race eerder vandaag liet de Nederlander Nyck de Vries (3de plaats) weten dat zijn wagen op het rechte stuk naar links en rechts ging door de wind. Wind mee of tegen gaf zelfs een verschil in topsnelheid van 15km/u.

Verstappen ook in de problemen

En ook Max Verstappen niet zonder risico op weg naar de grid. Klein beetje verremmen en bijna de muur in. #F1 pic.twitter.com/wzvu0RpMp0

— Rob van Gameren (@VanGamerenF1) April 29, 2018

Onvoorspelbaar

Dat het karakter van de baan in Baku totaal onvoorspelbare races kan opleveren, bleek vorig jaar. Na een bewust inreed op Lewis Hamilton. De race kende meer incidenten en daardoor kwam tergend saaie eerste editie in 2016, liet het stratencircuit zich in 2017 gelden als gastheer van een waar racespektakel.

Dit was niet in de laatste plaats te danken aan Sebastian Vettel, de huidige leider in het WK, die bewust inreed op Lewis Hamilton. De race kende meer incidenten en daardoor kwam de safety car twee keer op de baan. Daniel Ricciardo profiteerde hier het meeste van en won de race, ondanks als tiende te zijn gestart. Valtteri Bottas werd 2de terwijl hij na de start een lekke band had opgelopen en een hierna zelfs ronde achterstand had gekend.

Het is tricky in Baku

De eerste wagens zijn de baan op gegaan om hun installatierondjes te rijden voordat ze hun plek op de startgrid opzoeken. Marcus Ericsson mist een bocht in zijn Sauber terwijl ook Kimi Raikkonen bijna de muur in rijdt. Dat scheelde nauwelijks iets voor de Ferrari-coureur. De wind is zo sterk vanmiddag - vlagen kunnen oplopen tot 80km/u - en de baan is al het hele weekend stoffig; dat belooft wat voor de race.

Max Verstappen vanaf de 3de startrij

Ook Verstappen kan wel een goed goed weekend gebruiken, maar vooralsnog wil het ook in Baku nog niet helemaal vlotten. Na de teleurstellende eerste drie races, crashte de Nederlander vrijdag tijdens de trainingen.

Vanaf de 5de startplaats gaat Verstappen proberen in elk geval weer eens het podium te bereiken. Dat zal niet eenvoudig worden met teammaat Daniel Ricciardo - winnaar twee weken geleden in China - voor zich en ook beide Ferrari’s en Mercedesen die verslagen zullen moeten worden.

Max Verstappen met koude voorbanden naar P5 in de kwalificatie: 'Fout was om zo lang te wachten' pic.twitter.com/FG6gsub2Mz

— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) April 28, 2018

Nog een half uur tot de start

De bolide van Max Verstappen wordt nog geprepareerd in de pitbox.

Wat gaat vandaag brengen? pic.twitter.com/8xQdPSPzsF

— Venema, André (@AndreF1nl) April 29, 2018

Hattrick voor Vettel

Sebastian Vettel reed zaterdag naar zijn derde pole position op rij. De Ferrari-coureur en leider in het WK scoorde voor het laatst in 2013 zo’n hattrick; het jaar waarin hij voor het laatst wereldkampioen werd. Voor Ferrari was het zelfs tien jaar geleden dat drie poles op rij werden gescoord.

Naast Vettel staat titelrivaal Lewis Hamilton. De Mercedes-coureur en regerend wereldkampioen won dit jaar nog geen enkele race en heeft niet alleen zijn handen vol aan Vettel, maar ook zeker aan zijn Mercedes die vooralsnog niet meer de dominante auto van de afgelopen jaren is.

Welkom bij de grand prix van Azerbajdzjan

De vierde race van 2018 vindt plaats in de straten van Baku. Voor het derde jaar is de Formule 1 hier te gast; niet omdat hier nu zoveel autosportcultuur heerst, maar wel omdat de oliedollars er rijkelijk aanwezig zijn en de inmiddels verdreven F1-exploitant Bernie Ecclestone daar vooral gevoelig voor was. De overheid betaalde de F1 300 miljoen dollar om vijf keer de race te mogen verwelkomen.

De race op het gelegenheidscircuit Baku City Circuit gaat over 51 ronden en start om 14.10 uur Nederlandse tijd.