Facebook lijdt geen grote schade door privacyschandaal

Kwartaalcijfers De omzet van het techbedrijf steeg meer dan verwacht. Ook nam het aantal actieve gebruikers in een jaar met 13 procent toe.

Somalische vluchtelingen in Kenia. Foto AFP

De kritiek die Facebook de afgelopen maanden aanhoudend ontving, lijkt geen weerslag te hebben op de financiële resultaten. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het techbedrijf woensdag heeft gepubliceerd. De omzet, voor het overgrote deel afhankelijk van adverteerders, groeide dit kwartaal met 49 procent van 8 miljard dollar (ongeveer 6,6 miljard euro) in 2017 naar bijna 12 miljard dollar in dezelfde periode van dit jaar.

Facebook blijkt ondanks een controversieël begin van 2018 het zelfs beter te doen dan analisten hadden verwacht. De winst nam met 63 procent toe tot bijna 5 miljard dollar. De gecorrigeerde winst per aandeel aan het einde van het eerste kwartaal kwam uit op 1,69 dollar, ten opzichte van 1,04 dollar een jaar eerder.

Oprichter en directeur Mark Zuckerberg zegt over de cijfers dat zijn bedrijf te maken heeft met „moeilijke uitdagingen”, maar desondanks een „sterke start” heeft gemaakt. Facebook lag de afgelopen maanden onder vuur nadat bekend werd dat het databedrijf Cambridge Analytica gegevens van 87 gebruikers kon inzien en misbruiken. De data werden gebruikt voor de pro-Brexit campagne en door het campagneteam van Donald Trump. Zuckerberg bood – niet voor de eerste keer – zijn excuses aan voor fouten die het bedrijf had gemaakt, en moest zich voor het eerst verantwoorden tegenover het Amerikaanse Congres.

De crisis leidde tot campagnes zoals #deleteFacebook, adverteerders dreigden hun banden met het techbedrijf te verbreken. In Nederland zette komiek Arjan Lubach een actie op om het platform te boycotten. Toch is de ophef niet terug te zien in de cijfers: Het aantal actieve gebruikers (minstens een keer per maand op Facebook) groeide met 13 procent tot bijna 2,2 miljard. Zo’n 1,45 miljard gebruikers bezoeken het platform dagelijks.

Privacyrichtlijnen

Zuckerberg kondigde aan privacyrichtlijnen strenger te gaan reguleren. Hij wil onder meer de mogelijkheden beperken voor bedrijven om persoonlijke data te gebruiken. Hierdoor zou zijn platform minder aantrekkelijk kunnen worden voor adverteerders. Ook probeerde het bedrijf de schade te beperken door een intern onderzoek op te zetten naar hoeveel informatie van gebruikers zonder toestemming is gedeeld met derden. Gebruikers wiens informatie mogelijk in handen was gekomen van Cambridge Analytica, kregen daarover bericht.

Ook bij de presentatie van de kwartaalcijfers benadrukte Zuckerberg dat zijn bedrijf een grote verantwoordelijkheid heeft. „Het voelt alsof de wereld angstig is en verdeeld, en dat hebben we ook op Facebook teruggezien”, aldus te topman. Hij noemt de verspreiding van „nep, sensationeel of polariserend nieuws” als een van de grote uitdagingen voor het komende jaar.

Vooralsnog lijkt Facebook onaantastbaar. Het bedrijf domineert samen met Google de online advertentiemarkt. Verwacht wordt dat Facebook dit jaar bijna 20 procent van alle inkomsten uit digitale advertenties wereldwijd zal ontvangen.

Sinds de ophef is de aandelenwaarde van Facebook met zo’n 14 procent afgenomen De uren na de bekendmaking van de cijfers piekten de aandelen even boven de 168 dollar, maar kwamen uiteindelijk redelijk gelijk uit op ongeveer zo’n 160 dollar.