Recensie

Sterk debuut over rauwe kinderwens

Roadmovie Hoofdrolspeelster Rifka Lodeizen heeft in ‘La Holandesa’ een gevoelige en tegelijk stoere uitstraling, waardoor de kijker onmiddellijk gelooft dat ze in staat is om er van het ene op het andere moment in haar eentje vandoor te gaan.

Messi (Cristóbal Farias) en Maud (Rifka Lodeizen).

La Holandesa is een film van drie debuterende vrouwen. Voor regisseur Marleen Jonkman, scenarioschrijver Daan Gielis en producent Danielle Guirguis van Smarthouse Films is deze roadmovie die zich afspeelt in Chili hun eerste speelfilm. Wel veel ervaring heeft drievoudig Gouden Kalf-winnaar Rifka Lodeizen, die de hoofdrol speelt als Maud.

Maud en haar vriend Frank zijn op trekkersvakantie in het onherbergzame noorden van Chili. Ze willen een nieuw begin maken in hun verhouding, die de laatste jaren in het teken stond van vergeefse pogingen een kind te krijgen. Als Maud tijdens de reis opnieuw een miskraam krijgt, pakt ze haar boeltje op en gaat ze er in haar eentje vandoor. Haar verlangen naar een kind is zo groot, dat ze onderweg de achtjarige Messi oppikt en probeert bij zich te houden.

La Holandesa maakt optimaal gebruik van het landschap van Chili, zonder zich al te zeer over te geven aan toeristische mooifilmerij. Lodeizen heeft de gevoelige en tegelijk stoere uitstraling waardoor de kijker onmiddellijk gelooft dat ze inderdaad in staat is om er van het ene op het andere moment in haar eentje vandoor te gaan. Weinig actrices doen haar dat op zo’n vanzelfsprekende manier na.

Dat Maud ondertussen flink wanhoopt over haar leven, dat zo anders uitpakt dan ze zich had voorgesteld, krijgt de kijker alleen mee door af en toe een gejaagde, obsessieve blik of een defensief armgebaar. Wat er allemaal in haar omgaat, wordt niet uitgesproken of uitgelegd. Dat is mooi.

Ook mooi is dat Maud, als ze Messi eenmaal heeft gevonden, niet ineens spontaan een ideale moeder blijkt te zijn. Als het jongetje – knap geregisseerd, want volstrekt naturel gespeeld door Cristóbal Farias – naar zijn zin niet snel genoeg wat te eten krijgt terwijl Maud biertjes drinkt op het strand, zegt hij: „Je kunt wel zien dat je zelf geen kinderen hebt. Van mijn moeder krijg ik tenminste wel eten. Die ligt niet de hele dag te zuipen.”

La Holandesa is een zeer geslaagde roadmovie, die het thema van ongewenste kinderloosheid zonder sentiment aan de orde stelt. De film laat de rauwheid zien van die moeilijk te beredeneren, primaire drang naar een eigen kind. Ook Maud kan niet precies uitleggen waarom ze zo graag een kind wil.

Lees ook een profiel van hoofdrolspeelster Rifka Lodeizen: ‘Iedereen wil met Rifka werken’

Een paar schoonheidsfoutjes zijn er wel. Jammer dat de regisseur ervoor koos om de film een net iets zachtere uitstraling te geven door overdadig gebruik van filmmuziek. En de berichten die Mauds vriend achterlaat op haar voicemail hebben een hoog lulligheidsgehalte. Misschien was het beter geweest om de rol van de man helemaal weg te laten, in plaats van hem half uitgewerkt en zonder veel eigenschappen toch nog af en toe te laten opduiken. Maud en Messi hebben genoeg aan elkaar.

    • Peter de Bruijn