Proef mobiel betalen in openbaar vervoer mislukt

Proefpersonen konden met hun smartphone in- en uitchecken, maar de techniek liet te wensen over. Het experiment heeft 2,2 miljoen euro gekost.

In een testversie van de app wordt gewaarschuwd voor een lange voorbereidingstijd. Rob Engelaar/ANP

De proef voor het betalen met een mobiele telefoon in het openbaar vervoer is mislukt. De gebruikte techniek is niet geschikt om in heel Nederland in te zetten, zegt een woordvoerder van ontwikkelaar Translink. Volgens hem blijft het bedrijf bezig met de ontwikkeling van mobiel betalen, ook doet het onderzoek naar reizen op bankpassen en QR-codes. De proef loopt op 15 juni af en heeft 2,2 miljoen euro gekost.

De keuze om de proef te stoppen werd intern enkele maanden geleden al gemaakt, vertelt de woordvoerder. Maandagavond werden de achtduizend deelnemers op de hoogte gesteld dat de proef afloopt, nadat het AD contact opnam met TransLink met de boodschap dat zij het nieuws wilden brengen. Volgens de woordvoerder zouden de deelnemers anders woensdag bericht hebben ontvangen.

De gebruikers van de zogenoemde OV-chip Mobiel konden met hun smartphone in- en uitchecken en hoefden daarom geen ov-kaart te gebruiken. Kort na de start, in mei 2017, werden de eerste problemen duidelijk. Aanmelden bleek ingewikkeld en de applicatie werkte niet met alle besturingssystemen. Ook liep de app regelmatig vast.

Lees ook: Gebruikers ervoeren al bij de aanmelding voor het mobiel betalen problemen.

Volgens de woordvoerder betekent dit niet dat de proef te vroeg is gestart. “De behoefte van reizigers is de afgelopen jaren gegroeid, dus daar moesten we op reageren. En om erachter te komen of een nieuwe techniek werkt, moet je zo snel mogelijk ervaringen uit de praktijk verzamelen.” Ook vindt hij niet dat het experiment, dat in totaal meer dan een jaar duurt, eerder gestopt had moeten worden.

“We wilden de proef in een volledig proces uitvoeren en de tijd nemen om te kijken of het werkt. Daarom zijn we niet halsoverkop gestopt bij de eerste tegenwind.”

Aanfluiting

De Maatschappij voor Beter OV noemt de proef een aanfluiting. Volgens de reizigersorganisatie had het experiment veel eerder afgebroken moeten worden. Ook zou Translink niet eerlijk zijn over de resultaten van de proef.

“Translink schermt met een hoge tevredenheid onder de deelnemers aan de proef, maar gaat daarbij voorbij aan het feit dat het overgrote deel van de reizigers het dus niet eens is gelukt om aan de proef mee te doen.”

De woordvoerder van Translink zegt zich hier niet in te herkennen. “Ik snap de teleurstelling, die leeft ook bij ons. Maar het was nooit de bedoeling om meer dan een aantal duizend deelnemers mee te laten doen aan de proef.”

    • Floor Bouma