Recensie

Animatie vol Tarantino-dialogen en hebzucht

Animatie ‘Have a Nice Day’ geeft een inkijkje in een ontworteld China bevolkt door kleine krabbelaars met grote dromen. Het decor en de schijnbaar terloopse, Tarantino-achtige dialogen lijken net zo belangrijk als de plot.

Have a Nice Day speelt zich af in de rafels van een Chinese provinciestad: een troosteloos, hebzuchtig niemandsland.

De Chinese animator Liu Jian is een adept van de klare lijn. Hij tekent met grote liefde en precisie de rafels van een Chinese provinciestad: steegjes met zwerfvuil, verlepte internetcafés, winkeltjes met haperende tl-buizen.

Het decor van een ‘China noir’ zo blijkt: Have a Nice Day, vorig jaar in competitie in Berlijn, speelt zich af in een troosteloos, hebzuchtig niemandsland waar gangsters als oom Liu en zijn fixer Skinny de wet zijn. Skinny moet aan het werk als chauffeur Xiao Zhang een tas met een miljoen yuan steelt om de mislukte borstcorrectie van zijn verloofde te herstellen. Die tas wil iedereen wel, dus stevent de film af op een even bloedige confrontatie in Guy Ritchie-stijl.

Maar bij Have a Nice Day lijken het decor en de schijnbaar terloopse, Tarantino-achtige dialogen net zo belangrijk als die plot. We krijgen een inkijkje in een ontworteld China bevolkt door kleine krabbelaars met grote dromen: over start-ups en lustoord Shangri-la, waar Mao – rode boekjes, stuwdammen, blozende boerinnen – samengaat met kapitalistische luxe. Vrijheid is een functie van geld, het gezag laat zich slechts gelden in de vorm van een houten verkeersagent.

Waarom, vraagt gangster Liu tijdens het martelen van een kunstenaar, is in China kunst toch altijd zo sarcastisch en zwartgallig? Regisseur Liu Jian omzeilde prudent politieke duiding toen ik hem over Have a Nice Day sprak. Verstandig. Er borrelt nogal wat onder deze zwarte komedie.