'Journalisten moeten naar lezers luisteren'

Journalistieke modellen

Steeds vaker denkt, doet en schrijft de lezer mee, bleek bij het International Journalism Festival.

Professor journalistiek Jay Rosen tijdens het International Journalism Festival in Perugia. Foto YouTube still

De lezer en abonnee waren het stralende middelpunt tijdens het deze maand gehouden International Journalism Festival in de Italiaanse stad Perugia, een jaarlijkse evenement waar journalisten en uitgevers van over de hele wereld nieuwe trends uit de journalistieke praktijk bespreken.

Vooral modellen waarbij abonnees meer betrokken worden bij de journalistiek winnen aan populariteit. Zo organiseert de Honolulu Civil Beat, een Hawaiiaanse publicatie, maandelijks bijeenkomsten voor hun lezers om te discussiëren met de redacteuren. Nieuwssite City Bureau in Chicago gaat nog verder. De lokale site vraagt zijn lezers artikelen te schrijven en biedt hen journalistieke workshops aan. Door deze verhalen te publiceren worden de lezers binnen hun buurt een soort ambassadeur van de website.

Lezers behouden

De reden dat de meeste media meer focussen op hun lezers is simpel: steeds vaker zijn ze de primaire bron van inkomsten. De advertentie-inkomsten slinken, maar lezers zijn bereid om te betalen.

Lees meer over journalistieke verdienmodellen: in 2010 was een betaalmuur nog een reden om de site niet meer te bezoeken, anno 2018 wil de lezer betalen

Ook bij de Britse zakenkrant Financial Times zijn abonnementen de grootste bron van inkomsten. De krant kiest er daarom voor vooral energie te steken in het behouden van lezers, in plaats van het vinden van nieuwe. Dit doen ze, zo legde Renée Kaplan, hoofd van de afdeling lezersontwikkeling, uit, door in te spelen op de voorkeuren van lezers. Zoals nieuwsbrieven maken over onderwerpen waar de lezer in geïnteresseerd is en evenementen organiseren om de banden met lezers aan te halen en te laten zien welke gezichten er achter de serieuze financiële krant zitten.

Interactie

De lezer wordt ook steeds belangrijker voor het verspreiden van artikelen. Met name via sociale media. Een belangrijke graadmeter voor het algoritme van Facebook is of een artikel gedeeld wordt door een gebruiker. Dan krijgt het artikel meer waarde en wordt het aan meer gebruikers getoond. Ook moedigt Facebook interactie aan door berichten van pagina’s die praten met hun lezers hoger in de tijdlijnen van gebruikers te tonen.

Kortom, zei Jay Rosen, professor journalistiek aan New York University: „De lezers betalen, daarom moeten de journalisten naar ze luisteren.”

    • Sophie van Oostvoorn