Noodinspectie voor 681 vliegtuigmotoren na fataal ongeluk

Amerikaanse en Europese luchtvaartautoriteiten startten een onderzoek nadat een motor ontplofte van een Boeing-737. Een vrouw overleefde dit ongeluk niet.

Een inspecteur bekijkt de schade aan de vliegtuigmotor die op 17 april ontplofte. Hierbij kwam een vrouw om het leven. Foto AFP

Van 681 vliegtuigen wordt de motor nader onderzocht op de stevigheid van turbinebladen. De Europese luchtvaartautoriteit EASA en de Amerikaanse evenknie FAA eisten woensdag dat er een onderzoek moest komen, nadat een passagier dinsdag om het leven kwam bij een vlucht van Southwest Airlines.

Het gaat om vliegtuigen van het type 737-700, die met een motor van het model CFM56-7B worden aangedreven. De komende twintig dagen worden de vliegtuigen gecontroleerd die 30.000 “cycles” hebben gemaakt - dit is het aantal keer dat de motor start, op een hoog aantal toeren draait en weer wordt uitgeschakeld. Jaarlijks maakt een vliegtuig zo’n drieduizend cycles - het gaat dus om motoren die tien jaar in gebruik zijn.

Daarna worden ruim 2.500 motoren gecontroleerd die er 20.000 hebben gehaald. De noodinspecties moeten eind augustus zijn afgerond.

Er worden zo’n vijfhonderd monteurs ingezet om de motoren te inspecteren, om zo te zorgen dat de overlast van de controles minimaal is. De toestellen zouden volgens persbureau AFP bij zo’n zestig luchtvaartmaatschappijen horen.

Uit het vliegtuig gezogen

Bij het ongeluk, op een lijnvlucht van New York naar Dallas, schoot een stuk metaal los in een van de straalmotoren - die daardoor in brand vloog. Een weggeslingerd brokstuk brak het raam van het vliegtuig, waardoor de cabinedruk wegviel en een vrouw deels het toestel werd uitgezogen.

De piloot wist het toestel veilig aan de grond te zetten in Philadelphia, maar dat kwam voor de vrouw te laat - ze overleed aan haar verwondingen.

Correctie: in een eerdere versie van dit artikel werd de verkeerde uitleg van het begrip “cycle” gebruikt. Dat is hierboven aangepast.

    • Sjoerd Klumpenaar