Toch stukken opgesteld over schrappen dividendbelasting

In antwoord op een WOB-verzoek van twee UvA-onderzoekers verwijst het ministerie van Financiën naar stukken die gaan over de afschaffing van de belasting.

Sybrand Buma (CDA), Alexander Pechtold (D66), Gert-Jan Segers (ChristenUnie), informateur Gerrit Zalm en premier Rutte tijdens de formatiegesprekken vorig jaar op landgoed De Zwaluwenberg. Foto Bart Maat / ANP

Tijdens de kabinetsformatie vorig jaar zijn toch documenten opgesteld waarin de veel bekritiseerde afschaffing van de dividendbelasting werd behandeld. Dat blijkt uit een brief van het ministerie van Financiën in antwoord op een WOB-verzoek (Wet openbaarheid van bestuur) van twee onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam, waarover Trouw bericht. In de brief wijst het ministerie het verzoek van de onderzoekers af om de stukken te openbaren, die onder meer gaan over de opbrengst, de functie en de afschaffing van de belasting.

De onderzoekers zijn in beroep gegaan tegen de afwijzing, bevestigt een woordvoerder van het ministerie tegenover NRC. Omdat “de zaak onder de rechter ligt” geeft Financiën op dit moment geen verdere toelichting en verwijst naar de openbare brief over het WOB-verzoek.

Wat is de dividendbelasting eigenlijk? Lees hier vijf vragen en antwoorden: Het eerste explosieve dossier voor het kabinet

Geen herinnering

Premier Rutte en de fractievoorzitters van de coalitiepartijen hebben eerder verklaard dat ze “geen herinnering” hebben aan documenten over de dividendbelasting tijdens de formatie. Nu er toch stukken blijken te zijn, wil de oppositie dat deze zo snel mogelijk openbaar gemaakt worden. Met name GroenLinks, SP en PvdA hebben kritiek op de afschaffing van de dividendbelasting.

ChristenUnie-leider Gert Jan Segers houdt “naar eer en geweten” vol dat hij zich “geen stukken” kan herinneren. De documenten waarover Financiën schrijft, zouden volgens hem gebruikt kunnen zijn bij overleg over belastingen ‘aan een zijtafel’. Dat wordt bevestigd door twee van de secondanten van de fractievoorzitters, Wouter Koolmees (D66) en Carola Schouten (ChristenUnie), die financiële kwesties onder hun hoede hadden. Koolmees: “Alle fiscale details zijn besproken door de financieel woordvoerders, onder wie mevrouw Schouten en ik.”

1,4 miljard

De belasting leverde de schatkist jaarlijks 1,4 miljard euro op. Het schrappen ervan is omstreden. Het kabinet verdedigt het besluit met het argument dat Nederland hiermee een concurrerend vestigingsklimaat voor multinationals schept en grote bedrijven beter beschermt tegen vijandige overnames. Het besluit van Unilever in maart het hoofdkantoor in Rotterdam te houden, was een steun in de rug voor het kabinet-Rutte. Tegenstanders vinden dat het kabinet hiermee buitenlandse investeerders “een cadeautje” geeft.

Tijdens het debat over het regeerakkoord afgelopen november spraken verschillende partijen hun verbazing uit dat in het formatiedossier, waarin alle stukken zitten die de formerende partijen aan de onderhandelingstafel bespreken, geen notities zitten over de afschaffing van de dividendbelasting.

Financiën wijst openbaarmaking af wegens vertrouwelijkheid informatie

Uit de brief van Financiën blijkt dat verschillende stukken gerelateerd zijn aan de afschaffing van de dividendbelasting. Het gaat om stukken die voor de kabinetsformatie zijn opgesteld, notities, e-mails en adviezen voor de minister en staatssecretaris. Het ministerie wijst het verzoek van openbaarmaking om een aantal redenen af: in een aantal stukken zouden persoonlijke standpunten niet te onderscheiden zijn van officieel beleid, andere stukken bevatten vertrouwelijke en concurrentiegevoelige bedrijfsinformatie en politiek gevoelige informatie van een ander land of van de formerende partijen.

Unilever, Shell en AkzoNobel zouden flink gelobbyd hebben voor de afschaffing van de heffing: Besluit Unilever maakt afschaffing dividendbelasting verdedigbaar voor Rutte

Openbaarmaking daarvan doet volgens het ministerie “afbreuk aan de bescherming van de noodzakelijke vertrouwelijkheid waarin de informatiebesprekingen en -onderhandelingen plaatsvinden en de daaraan deelnemende partijen hun standpunten moeten kunnen bepalen”.

“Ook kan openbaarmaking van dergelijke documenten ertoe leiden dat het vertrouwen en de verstandhouding tussen regeringspartijen, kabinet, specifieke bewindspersonen en Kamerfracties, ook na voltooiing van de formatie, wordt verstoord en onder druk komt te staan.”