‘Sommigen vinden het misschien een beetje kinderachtig’

Blik op de inzendingen van april, door Lara Verheijden.

Lola Kraus

Lara Verheijden (27) fotografeert onder meer voor diverse modetijdschriften. Vaak ook neemt ze zichzelf als onderwerp – zie haar Instagramaccount, dat door het online platform Vice Broadly eerder werd omschreven als ‘vuig, androgyn en spetterend sexy’. Voor NRC bekeek Verheijden alvast de inzendingen van de maand april, met als thema ‘Selfie’.

Veel inzendingen zijn gemaakt met een fotocamera, merkt ze als eerste op. „Daar is niks mis mee, daar maakten ze vroeger al zelfportretten mee. Maar als ik zo’n mooie foto zie, met contrasten en scherptediepte erin, dan denk ik helemaal niet meer aan een selfie. Het woord ‘selfie’ is pas ontstaan na de opkomst van de smartphone. Dus als dat het thema van de wedstrijd is, zou ik daar ook altijd een telefoon voor gebruiken.”

Bij een selfie moet Verheijden in eerste instantie denken aan mooie tienermeisjes die zichzelf fotograferen. Bezig met hun zelfbeeld, kijken hoe anderen hen zien. Eigenlijk precies zoals Lola Kraus dat heeft gedaan. „Dit is een classic. Wat ik er goed aan vind is dat ze de lay-out van Instagram Stories eroverheen heeft laten staan. Al ga ik hierdoor wel twijfelen of dit in scène is gezet of dat het puur toeval is. Maar dat maakt niet uit – dat ik ga twijfelen is al goed!”

Sprongetje in de tijd

‘My first selfie’ van Caroline vindt ze gewoon leuk. „Je weet natuurlijk dat de ouder het teentje van de baby tegen de fotoknop heeft gedrukt. Maar hierdoor maak je vanzelf een sprongetje in de tijd. Je ziet meteen die baby voor je die straks als 16-jarige terugkijkt en weet dat ze ooit met haar teentje deze foto heeft gemaakt. En de titel werkt hier trouwens ook goed.”

My first selfie
Caroline
Wat is belangrijker
Besters

Een tikkie saai misschien, maar wel typerend voor deze tijd vindt Verheijden ‘Wat is belangrijker…’ van S.A.H. Besters. „Deze kan zo bij een artikel in de krant over de selfiecultuur. Tegelijkertijd is het een beetje bedoeld als wijzend vingertje, denk ik. ‘Kijk toch eens wat er van onze cultuur is geworden: een speciale selfie-zone!’ De fotograaf ziet liever dat we het museum binnengaan. Maar ja, wat zien we daar? Zelfportretten van Rembrandt! Nee, die kritiek daar kan ik niet zoveel mee.”

Aan de muur

„Heel geestig” vindt ze ‘Keuken selfie’ van Angel Houmes. „Als ik een wilde, gekke huisvrouw in de keuken zou willen fotograferen, zou ik precies deze vrouw casten. Leuk, zo’n soort archetype. Ze is alleen, verveelt zich, en dan een beetje stout van de chocolade snoepen. Zelfs de styling en compositie zijn hier goed. Ik zou deze bij wijze van spreken zo aan de muur hangen.”

Mobiel
Paul Hohner
Keuken selfie
Angel Houmes

Verheijden wil niet echt een oordeel geven, maar als ze toch een favoriet zou moeten noemen is dat wel ‘Mobiel’ van Paul Hohner. „Hier word ik heel vrolijk van. Een zeer herkenbaar selfie-moment. Ze hebben zichzelf neergezet als klassiek rock-’n-roll-koppel: stoer, bloot, rokend. Maar helemaal niet ijdel of pretentieus. Niet echt romantisch ook, maar er zit wel liefde in. Lekker Hollands. Ze zijn ook al wat ouder; dat maakt het extra cool.”

Gekke bekken

„Je ziet vaak selfies met alleen maar een hoofd en verder niks”, zegt Verheijden. „Alsof het een spiegel is. Maar meestal is dat nogal saai.” Je kan er beter iets extra’s aan toevoegen, tipt ze. „Iets grappigs, iets moois, een reflectie of een emotie.” Maar vooral geen gekke bekken trekken. „Dat is zo flauw. Ik snap het wel: vaak neem je een selfie ook uit verveling. Sommigen vinden het misschien zelfs een beetje kinderachtig en dus gaan ze maar een beetje raar kijken. Maar je neemt ’m wel, dus doe het dan ook gewoon goed!”

Inzenden en stemmen voor het thema “selfie” kan tot 27 april 17:00 uur op nrc.nl/fotowedstrijd.