Netflix komt met Nederlandse horrorserie

De serie, die in 2019 wereldwijd beschikbaar zal zijn, is „de eerste Nederlandse original”.

Foto EPA

Netflix werkt aan een Nederlandse horrorserie. Dat heeft de Amerikaanse streamingdienst woensdag bekendgemaakt op een evenement in Rome. De serie, waarvan de naam nog niet bekend is, wordt dit jaar door het Amsterdamse productiebedrijf Pupkin gemaakt, en bestaat uit acht afleveringen van 30 minuten. In 2019 zal de serie wereldwijd beschikbaar zijn op Netflix.

De serie speelt in Amsterdam en gaat over een groep jonge studenten die zonder het te beseffen een verborgen toegang opent naar een demonische wereld uit de Nederlandse Gouden Eeuw. De nieuwe Netflix-serie is bedacht en wordt geproduceerd door regisseur en producent Pieter Kuijpers (Van God Los, Riphagen).

De laatste jaren richt het Amerikaanse Netflix zich steeds meer op coproducties in het buitenland. De streamingdienst noemt de nieuwe serie „de eerste Nederlandse original”. ‘Originals’ zijn series die exclusief bij Netflix te zien zijn. Eind 2017 kondigde Netflix al een Nederlands-Vlaamse serie aan: Undercover. Deze politieserie over de handel in xtc, ook te zien in 2019, is een co-productie met Vlaams-Nederlandse producenten en de Vlaamse omroep VRT. Undercover wordt geen original genoemd omdat Netflix de uitzendrechten in een aantal Europese landen deelt met andere omroepen.

De meedogenloze Gouden Eeuw

Sinds Netflix in 2013 in Nederland is gelanceerd wordt er al gesproken over een Nederlandse original. Andere, grotere markten ging voor, maar nu het bedrijf meer dan ooit inzet op internationale producties is ook Nederland aan de beurt.

Netflix-baas Reed Hastings en vicepresident International Originals Erik Barmack maakten tijdens een presentatie voor internationale pers in Rome duidelijk dat de producties geschikt moeten zijn voor de rest van de wereld, series moeten universele thema’s, herkenbare aspecten of bekende locaties hebben. De term „appealing to a global audience” kwam veel voorbij, ook bij de makers die op het podium stonden. Dat zal ook de reden zijn om de eerste Nederlandse productie in Amsterdam te situeren.

Verder staat Netflix bekend als een partij die zijn makers veel creatieve vrijheid geeft. Er kunnen controversiële onderwerpen aangestipt worden. Regisseur Pieter Kuijpers zinspeelt daar ook op bij de aankondiging: „De serie hint naar de meedogenloze Nederlandse geschiedenis waar onze welvaart deels op is gebaseerd.”

Bovennatuurlijk horror-aspect

Een serie mag zich ook richten op een niche doelgroep, zolang er maar genoeg landen zijn waar die niche aanwezig is. Het bovennatuurlijke horror-aspect van de Nederlandse serie valt op; dit soort genre-elementen zijn niet typisch voor Nederland. Over het algemeen zijn Nederlandse series en films vrij nuchter, er worden dan ook veel misdaadseries gemaakt. Een comedy als De Luizenmoeder werd mede een groot succes door de herkenbare elementen.

Tijdens de opening van de presentatie verwees Hastings kort naar critici van Netflix die zeggen dat het bedrijf een bedreiging vormt voor lokale markten. Hij vertelde over de geschiedenis van het vertellen van verhalen en de rol die technologie daarin speelt: „Verandering gaat soms langzaam en komt vaak met veel tegenstand.”

Het bedrijf hamert op het succes van Dark, de eerste Duitse Netflix-productie. Todd Yellin, vicepresident Product, presenteerde in Rome een interessant feitje: 81 procent van de kijkers zagen die serie niet in de originele taal, de grote meerderheid koos voor nasynchronisatie.

Wat de gevolgen van de Nederlandse series zullen zijn voor de lokale markt valt nog niet te voorspellen. Wat vrijwel zeker is: de meeste Netflix-kijkers zullen de Nederlandse hoofdrolspeler niet in het Nederlands horen.

    • Reinier Kist
    • Thijs Schrik