Hockney eert Hobbema

Popartkunstenaar David Hockney schilderde een hommage aan Hobbema’s beroemde Laantje van Middelharnis . Hockney’s eerbetoon siert volgende week de cover van The New Yorker

Meindert Hobbema: ‘Het laantje van Middelharnis’ (ca. 1689), 103,5 × 141 cm. Collectie National Gallery, Londen
Voor de cover van The New Yorker bewerkte Hockney zijn op Hobbema geïnspireerde schilderij ‘Tall Dutch Trees After Hobbema (Useful Knowledge)’, 2017.

De Briste popartkunstenaar David Hockney (80) heeft zich laten inspireren door Het laantje van Middelharnis , het beroemde schilderij van de zeventiende-eeuwse Nederlandse landschapsschilder Meindert Hobbema. Een uitsnede uit Hockneys hommage staat op de cover van het op 23 april verschijnende reis- en voedselnummer van The New Yorker .

In het Amerikaanse tijdschrift vertelt Hockney dat hij het schilderij van Hobbema op zijn achttiende, bij zijn eerste bezoek aan Londen, voor het eerst zag. „Ik heb er altijd van gehouden. Wat ik zo fascinerend aan het schilderij vind, is dat het twee verdwijnpunten heeft. Eentje is in het midden van het schilderij, aan het eind van de uit het zicht verdwijnende weg. Het ander is in de lucht. Je kijkt als vanzelf naar boven, omdat de bomen zo hoog zijn.”

Hockneys hommage hangt tot 12 mei op de tentoonstelling Something New in Painting (and Photography) [and even Printing], bij galerie Pace in New York.

    • Arjen Ribbens