Hardleerse Verstappen ziet winst in China naar teammaat gaan

Daniel Ricciardo heeft na een onwaarschijnlijke race de grand prix van China gewonnen. Max Verstappen had misschien een nog betere uitgangspositie, maar was wederom onhandig bij het inhalen en beroofde zichzelf en WK-leider Sebastian Vettel na een aanrijding van een goed resultaat.

Vettel, winnaar van de eerste twee grands prix van dit seizoen, leidde ook in de derde ronde van het kampioenschap vrij eenvoudig vanaf pole position. Achter hem wist Verstappen bij de start twee plaatsen goed te maken en koerste af op een prima podiumplaats. Totdat halverwege de race in het achterveld de Toro Rossos op elkaar botsten en de safety car de baan op moest zodat brokstukken konden worden geruimd.

De safety car kwam precies op tijd voor beide Red Bulls: Verstappen en Ricciardo konden in tegenstelling tot de Ferrari’s en Mercedesen zonder noemenswaardig tijdsverlies nieuwe banden laten monteren en reden op dit nieuwere en snellere rubber binnen no time de gaten naar de leidende auto’s dicht. Verstappen tikte daarbij echter eerst Lewis Hamilton (Mercedes) aan, iets wat de Nederlander vorige week ook al overkwam. Dit keer wilde Verstappen buitenom inhalen, waar dat in de betreffende bocht in principe onmogelijk is. Daarna reed hij in de hairpin op de Ferrari van Vettel waardoor beiden achterstevoren kwamen te staan.

‘Het was mijn fout’

De onhandige acties van Verstappen op Vettel - hij had bij iets meer geduld waarschijnlijk eenvoudig kunnen passeren in de daarop volgende bochten - kostte hem een tijdstraf en liet Vettel zelfs terugvallen tot uiteindelijk de 8ste plaats. Na afloop bleek Verstappen zelfbewust, zoals tegenover Sky Sports:

“Ik probeerde laat te remmen, maar het bleek té laat en blokkeerde de achterremmen. Het was mijn fout; ik had moeten wachten, dat was het beste geweest. Het is makkelijk om te zeggen dat ik rustiger moet zijn, maar ik heb nu gewoon pech.”

In voorgaande seizoen sprak de gedurfde rijstijl van Verstappen vaak tot de verbeelding, maar de dubbele touche vandaag betekende voor Verstappen dat elk van zijn drie races dit seizoen te lijden hebben gehad onder onhandigheid. In Melbourne verloor hij de wagen in een wat druistige achtervolging. Vorige week in Bahrein was hij te overmoedig bij een inhaalactie op Hamilton en raakte de regerend wereldkampioen.

Hamilton loopt in

Ondertussen laat teamgenoot Ricciardo de beste resultaten noteren voor het Red Bull-team, waar hij zijn aflopende contract nog niet heeft verlengd. De Australiër had zondag in Shanghai het minste perspectief van de twee teamgenoten, maar reed kalm en clean naar de zege in Sjanghai. Verstappen moest, inclusief tijdstraf, uiteindelijk genoegen nemen met de 5de plaats.

Door de onfortuinlijk verlopen race voor Vettel, die in Melbourne juist de zege cadeau kreeg vanwege zo’n safety car-situatie, ziet de Duitser in de strijd om het WK zijn voorsprong op Hamilton teruglopen van 17 naar 9 punten. Over twee weken gaat het seizoen verder in Azerbeidzjan.

Lees hieronder ons liveblog terug over de grand prix van China.

Verstappen: makkelijk om dat nu te zeggen

In dezelfde microfoon praat Verstappen zojuist over het incident met Vettel:

"Ik probeerde laat te remmen, maar blokkeerde de achterremmen. Het was mijn fout; ik had moeten wachten, dat was het beste geweest. Maar helaas is het gebeurd. We hebben elkaar net gesproken, hebben allemaal wel eens zoiets meegemaakt. Het is makkelijk om te zeggen dat ik rustiger moet zijn, maar ik heb nu gewoon pech."

Reactie Vettel op aanrijding Verstappen

tegenover Sky Sports laat een gelaten Sebastian Vettel het volgende weten:

"Ik wilde niet eens verdedigen, want de Red Bulls waren veel sneller op die betere banden. Maar hij blokkeerde en schatte de situatie verkeerd in; daardoor is zowel mijn als zijn resultaat negatief beïnvloed. We maken beslissingen in millisecondes, maar je moet wel leren deze situaties goed in te schatten. Hij had hierdoor nog flink schade kunnen rijden ook."

Stand in het WK na 3 van de 21 grands prix

1. Sebastian Vettel 54 punten (+4)
2. Lewis Hamilton 45 (+12)
3. Valtteri Bottas 40 (+18)
4. Daniel Ricciardo 37 (+25)
5. Kimi Raikkonen 30 (+15)
6. Fernando Alonso 22 (+6)
7. Nico Hülkenberg 22 (+8)
8. MAX VERSTAPPEN 18 (+10)
9. Pierre Gasly 12 (+0)
10. Kevin Magnussen 11 (+1)
11. Stoffel Vandoorne 6 (+0)

Uitslag grand prix van China

1. Daniel Ricciardo (Red Bull) 56 ronden
2. Valtteri Bottas (Mercedes) + 8,9 sec
3. Kimi Raikkonen (Ferrari) +9,6
4. Lewis Hamilton (Mercedes) +17,0
5. MAX VERSTAPPEN (Red Bull) +20,4
6. Nico Hülkenberg (Renault) +21,1
7. Fernando Alonso (McLaren) +30,6
8. Sebastian Vettel (Ferrari) +35,3
9. Carlos Sainz (Renault) +35,8
10. Kevin Magnussen (Haas) +39,6

Cloud nine 😄

📸 @latimages pic.twitter.com/148GQtAROE

— Autosport (@autosport) 15 april 2018

Opnieuw bepalende rol voor de safety car

Net als vier weken geleden bij de seizoensopener in Melbourne is het de safety car die de race volledig op z'n kop zette. Zoals Ferrari en Vettel toen de zege in de schoot geworpen kregen, was het nu Red Bull dat optimaal kon profiteren van de neutralisatie die voor hen precies op het goed emoment kwam om zonder veel tijdverlies een extra pitstop te maken.

Op die nieuwe en betere banden rolden de Red Bulls vervolgens de Ferrari- en Mercedes-coureurs op. Ricciardo deed dat clean en volwassen, Verstappen reed daarbij zowel tegen Lewis Hamilton als Sebastian Vettel aan. Dit kostte hem niet alleen kostbare posities maar ook een tijdstraf, om maar te zwijgen van de vele reacties die zullen volgen op zijn optreden. Voor de Nederlander verliep tot nu toe elk van de drie races dit seizoen slordig.

Daniel Ricciardo wint grand prix van China

FINISH!!! Daniel Ricciardo wint de Chinese grand prix. Wat een puik resultaat voor de man die zaterdag nog maar ternauwernood de kwalificatie haalde na een opgeblazen motor. Valtteri Bottas wordt 2de, Kimi Raikkonen pakt de laatste trede op het podium.

Max Verstappen lijdt op meerdere manieren onder zijn aanrijding met Vettel en verliest met zijn 10 sec tijdstraf P4 aan Hamilton; het wordt de 5de plaats voor de Nederlander. Sebastian Vettel eindigt uiteindelijk als 8ste.

Vettel buigt voor Alonso

56/56 De middag wordt nog wat meer miserabel voor Vettel: Alonso haalt hem inderdaad in en het is nu P8 voor de WK-leider. Laatste ronde inmiddels voor Ricciardo ondertussen, Bottas nog steeds voor Raikkonen en Verstappen.

Bottas en Raikkonen met Verstappen op de loer

54/56Laatste drie ronden en Bottas verdedigt zijn P2 ten opzichte van Raikkonen die erg dichtbij is gekomen. Achter hen loert Verstappen op een foutje van de twee Finnen. Vettel dreigt ondertussen P7 nog kwijt te raken aan Alonso (McLaren).

Vettel de verliezer

51/56 Vettel leek de race volledig in handen te hebben, maar Ferrari wachtte te lang met zijn pitstop. Daarna kwam Verstappen om de hoek kijken en nu ligt de WK-leider ineens 7de. Zelfs met de 10 seconden tijdstraf heeft Verstappen nu genoeg voorsprong om alsnog vóór Vettel geklasseerd te worden. De Duitser gaat op deze manier niet verder uitlopen op titelconcurrent Hamilton, maar ziet de brit juist punten inlopen.

Tijdstraf Verstappen

49/56 Daar is de verwachte straf: 10 seconden worden opgeteld bij de finishtijd van Verstappen. Het zal even afwachten worden hoeveel tijd hij kan goedmaken in de slotronden en dan afwachten waar hij eindigt met die 10 tellen extra erbij.

1. Ricciardo
2. Bottas
3. Raikkonen
4. VERSTAPPEN
5. Hamilton
6. Hülkenberg
7. Vettel
8. Alonso
9. Sainz
10. Magnussen

Ricciardo neemt de leiding

47/56Met nog tien ronden te gaan is het moment daar: de tactische vondst van Red Bull om onder die safety car meteen de pit in te duiken gaat zich uitbetalen. Ricciardo neemt de leiding over van Bottas. Bedenkend dat hij op exact dezelfde strategie staat als Verstappen en de Nederlander vóór Ricciardo op de startgrid stond, mag duidelijk zijn wat er vandaag had ingezeten voor de Nederlander als hij niet in aanraking was gekomen met Hamilton en Vettel.

Hamilton en Vettel verliezen plaatsen

46/56 Door de aanrijding met Verstappen is Vettel teruggevallen naar P7; heeft hij schade nog verdere aan zijn Ferrari? Verstappen ligt nu 5de maar er loopt nu een onderzoek naar zijn actie en dat kan zomaar een straf opleveren. Hamilton moest uitwijken voor Vettel en Verstappen en verloor daardoor zijn plek aan Raikkonen.

Ongelofelijk

44/56 Wat onnodig allemaal. Verstappen is dan net clean voorbij Hamilton en is dan weer te haastig met Vettel inhalen; hij raakt de Ferrari en beiden draaien in de rondte (video). "I don't think I need to say anything here", reageert Vettel op de radio, refererend aan de acties van Verstappen op Hamilton vorige week en eerdere aanvaringen op de baan tussen de Duitser en de Nederlander.

De race staat op z'n kop

43/56 Ricciardo is nu ook Vettel voorbij. Wát een verschil maken die soft banden onder de Red Bull met de medium banden onder de Mercedesen en Ferrari's. P2 nu voor de Australiër die op weg gaat naar Bottas. Verstappen is nu ook voorbij aan Hamilton, alsnog. De Brit liet alle ruimte, wetende dat hij de snelheid niet heeft op zijn oude banden.

Ricciardo wel clean voorbij aan Hamilton

42/56 Als Verstappen een bocht of twee langer had gewacht had hij de inhaalactie kunnen plaatsen die Ricciardo zojuist wel laat zien. De teamgenoot van Verstappen wacht tot het lange rechte stuk en steekt Hamilton clean voorbij in de hairpin. Fraaie inhaalactie en Ricciardo is absoluut de snelste man momenteel. Hij kan op weg naar Vettel en misschien zelfs de leiding?

Verstappen raakt Hamilton opnieuw

40/56 Wat is het toch met Verstappen en gebrek aan geduld? De Nederlander rijdt eenvoudig naar de Brit toe, heeft de snellere banden en is dan toch weer ongeduldig, net als vorige week. Hij probeert dan toch in een buitenbocht om Hamilton heen te rijden en raakt de wereldkampioen, net als vorige week. Verstappen naast de baan en verliest een plek aan Ricciardo.

Fraaie hervatting van de race

38/56 Bottas rijdt veilig weg aan de leiding, maar Vettel moet opletten dat Hamilton hem niet kan gaan aanvallen, terwijl de Brit op zijn beurt Verstappen in de spiegels heeft. Raikkonen heeft echter zijn zinnen gezet op de positie van Verstappen maar moet letten op Ricciardo die op zijn snellere banden P5 zal willen overnemen.

En we zijn weer onderweg

35/56 Safety car naar binnen en de race is weer in volle vaart. Nog ruim twintig ronden te gaan met de stand als volgt:

1. Bottas
2. Vettel
3. Hamilton
4. VERSTAPPEN
5. Raikkonen
6. Ricciardo
7. Magnussen
8. Hülkenberg
9. Grosjean
10. Alonso
...
12. Vandoorne

Dit kon wel eens goed uitpakken

33/56 Verstappen heeft maar één plek verloren met die pitstop onder de safety car. Hij ligt nu op P4 achter Hamilton, Vettel en Bottas die nog steeds leidt. Maar de Nederlander staat nu op nieuwere banden en ook nog eens de ultrasoft band die veel meer grip levert dan de medium band waarop de mannen voor hem rijden. Bovendien zijn hun banden een stukje ouder. Ook Raikkonen, die nu 5de ligt, kan zomaar weer een rol gaan spelen.

Safety car op de baan!

32/56 Max Verstappen meldt zich direct in de pit omdat de safety car op de baan is. Gaat dit hem een mooie klassering opleveren? De race wordt geneutraliseerd omdat er brokstukken op de baan liggen nadat beide Toro Rossos met elkaar in aanraking kwamen (video).

Safety Car was because of debris from @ToroRosso crash. @Max33Verstappen pitted for the soft tyre, and now doesn’t have to make another stop. If the top three do…then this is looking very good for him @redbullracing

— Pirelli Motorsport (@pirellisport) 15 april 2018

Wat een merkwaardige keuze van Ferrari

29/56 Raikkonen maakt vervolgens zijn langverwachte pitstop en valt helemaal terug van P1 naar de 6de plaats. Ferrari geeft hier twee plaatsen op zodat Raikkonen een rondje lang Bottas in de weg kon rijden én verliest terloops de leiding aan Bottas.

Maar de race is nog lang, we zijn net over de helft.

Bottas voorbij aan Raikkonen

Ferrari zou Ferrari niet zijn als ze op cynische wijze Raikkonen gebruiken om Bottas af te remmen en in de klauwen van Vettel te drijven. De Mercedes-coureur pikt het niet lang en gaat aan zijn landgenoot voorbij, maar heeft Sebastian Vettel wel direct op z'n achtervleugel zitten.

Tactiek Mercedes werkt, Vettel verliest leiding

22/56 Puik werk van Mercedes daar. Ferrari wacht lang met het binnenhalen van Vettel en Raikkonen, de leider in de race mag dan als eerste maar Bottas heeft op zijn nieuwe banden inmiddels zoveel tijd gewonnen dat hij de leiding overneemt van Vettel, die kort achter de Fin terugkeert op de baan. Dit is voor nu nog even de virtuele stand omdat Raikkonen daar nog voor rijdt omdat hij nog steeds niet binnen is geweest en door Ferrari blijkbaar op een heel andere strategie wordt gezet waarmee hij aan het einde van de race misschien nog een rol kan spelen.

Ook Bottas binnen voor nieuw rubber, Verstappen snelste

21/56 Mercedes haalt ook Bottas binnen want Verstappen rijdt de snelste ronde van de race en de Duitsers proberen dat te pareren door Bottas ook snel nieuwe banden te geven. De Fin komt inderdaad voor Verstappen terug op de baan.

Mercedes reageert

20/56 Hamilton komt een ronde later binnen. Reageren ze op Red Bull of pakken ze het initiatief ten opzichte van Raikkonen? Hamilton komt in elk geval terug op de baan vóór Ricciardo. De Brit weer terug op P5, Verstappen nu even P4.

Daar is de pitstop van Verstappen

19/56 Max Verstappen meldt zich dan inderdaad voor zijn bandenstop. Hij heeft nu de hardste band laten monteren; de medium. Dit kan duiden op een één stop strategie.

Hopeloos voor Hamilton

18/56 De situatie voor de regerend kampioen is hopeloos. Reeds 17 punten achter in de WK stand op Vettel en nu op plek 5 rondrijdend terwijl de Duitser vooraan inmiddels 15 sec voorsprong heeft opgebouwd op hem. Hamilton en zijn Mercedes hebben simpelweg ook in China, wat toch vooraf als hún circuit werd gezien, niet de snelheid.

Twitter avatar SkySportsF1 Sky Sports F1 🏎 "I can't get close to Kimi," says Hamilton.
"How much are you being held up?" ask Mercedes.
"I'm pushing just to keep up," says Hamilton
📺 Sky Go: https://t.co/Ajb7RejTVG
🗒️ Blog: https://t.co/SzGssX5IJr
#SkyF1 #F1 #ChineseGP 🇨🇳 https://t.co/kop6Zzlv6o

In afwachting van Verstappen's stop

15/56 De eerste coureurs melden zich in de pit voor een bandenwissel. Zij zijn allen gestart op de ultrasoft band; hetzelfde rubber dat onder de Red Bull van Verstappen ligt. Deze band gaat er nu zo langzamerhand aan en het is in principe wachten op de eerste stop van de Nederlander. De vraag is dan vooral: op welke positie komt hij dan terug op de baan en hoeveel tijd weet hij goed te maken op zijn verse banden ten opzichte van de Ferrari's en Mercedesen? Die wagens kunnen langer door want zijn gestart op de soft band; die gaat langer mee maar heeft minder grip.

VIDEO: aan boord bij Verstappen

WAUW! Wat een start van @Max33Verstappen
Van P5 naar P3
Check de onboard#Verstappen #ChineseGP #ZiggoSportF1 pic.twitter.com/ADKBLGFMps

— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) 15 april 2018

Stand van zaken

Na de eerste tien ronden heeft Sebastian Vettel in zijn Ferrari de controle stevig in handen, net als vorige week in Bahrein toen hij uiteindelijk van start tot finish leidde.

1. Vettel
2. Bottas +2,6
3. VERSTAPPEN +6,7
4. Raikkonen +9,0
5. Hamilton +10,5
6. Ricciardo +12,4
7. Hülkenberg +20,3
8. Sainz +22,3
9. Magnussen +26,1
10. Grosjean +27,4
...
15. Vandoorne +34,0

Verstappen kan tempo bijbenen

5/56 Op de zachtere banden dan de Ferrari's en Mercedesen om zich heen lukt het Verstappen de rondetijden van zijn concurrenten te pareren. Vettel heeft wederom een ijzersterke openingsfase en hoeft van Bottas niet direct een aanval te verwachten. Verstappen heeft op zijn beurt ruim 2 sec achterstand op de Fin. Raikkonen zit op anderhalve tel van Verstappen.

LIVE: uitstekende start Verstappen in China

Ronde 1/56 De start verloopt zonder brokken en Max Verstappen weet zelfs van plek 5 naar 3 te klimmen. In de eerste bochten pakt hij zowel Lewis Hamilton als Kimi Raikkonen. Sebastian Vettel behoudt de leiding, Valtteri Bottas volgt dan vóór Verstappen.

Onderweg voor de opwarmronde

Alle monteurs zijn van het asfalt, nu is het helemaal aan de coureur en zijn machine. De twintig bolides rollen van hun startplek voor de opwarmronde.

Stand in het WK na 2 van de 21 grands prix

Nog even het uitgangspunt in het WK voor vandaag:

1. Sebastian Vettel 50 punten
2. Lewis Hamilton 33
3. Valtteri Bottas 22
4. Fernando Alonso 16
5. Kimi Raikkonen 15
6. Nico Hülkenberg 14
7. Pierre Gasly 12
8. Daniel Ricciardo 12
9. Kevin Magnussen 10
10. MAX VERSTAPPEN 8
11. Stoffel Vandoorne 6

Let op die eerste bocht

Na de start wacht de coureurs een vrij unieke bocht in dit seizoen: een rechtse doordraaier waar maar geen eind aan lijkt te komen en die steeds nauwer wordt, gevolgd door een trage draai linksom. Hier zijn meerdere racelijnen mogelijk en de coureurs nemen hier dan ook elke kans om direct wat plaatsen goed te maken, met alle risico’s van dien.

De startopstelling

Nog 10 minuten... De voorste helft van het startveld ziet er als volgt uit, met de Belg Stoffel Vandoorne beginnend vanaf P14.

1. S. Vettel - Ferrari
2. K. Räikkönen - Ferrari

3. V. Bottas - Mercedes
4. L. Hamilton - Mercedes

5. M. VERSTAPPEN - Red Bull
6. D. Ricciardo - Red Bull

7. N. Hulkenberg - Renault
8. S. Pére - Force India F1

9. C. Sainz Jr. - Renault
10. R. Grosjean - Haas

14. S. Vandoorne - McLaren

Wat kunnen we vandaag verwachten?

De Red Bulls van Max Verstappen en Daniel Ricciardo starten op de ultra soft band; die heeft meer grip maar slijt ook sneller dan de softs waarop de Mercedesen en Ferrari’s voor hen beginnen. In theorie zou Verstappen dus sneller moeten zijn in de openingsfase en daarmee de race van WK-rivalen Vettel en Hamilton kunnen beïnvloeden. Wat Hamilton koste wat het kost zal willen voorkomen is bij de start een plek verliezen aan Verstappen.

Zowel Ferrari als Mercedes zal hun ‘tweede’ rijder inzetten om de race te beïnvloeden. Respectievelijk Kimi Raikkonen en Valtteri Bottas zullen als gereedschap gebruikt worden in wat een tactisch steekspel kan worden waarbij pitstopstrategie waarschijnlijk weer een hoofdrol gaat spelen.

Twitter avatar F1 Formula 1 After two grey days, we have ☀☀☀ #ChineseGP 🇨🇳 #F1 https://t.co/bZUtTVG93f

Het weer is in elk geval een stuk beter dan zaterdag tijdens de kwalificatie. De zon schijnt volop en de temperatuur van met name het asfalt, en daarmee de banden, is daardoor een stuk hoger en aangenamer voor de coureurs.

Verstappen thuis op ‘Sjanghai’

Op het circuit in China heeft Max Verstappen in zijn loopbaan tot nu toe altijd lekker gepresteerd. In 2015 reed hij in wat pas zijn derde F1-race was in de punten tot vier ronden voor het einde zijn Toro Rosso stuk ging. Een jaar later scoorde hij wel en vorig jaar haalde hij in verraderlijke omstandigheden voor Red Bull zelfs het podium na een weergaloze inhaalrace vanaf de 16de startplaats:

Vettel wint zelden in China

Liefst vijf keer wist regerend wereldkampioen Lewis Hamilton de grand prix van China op zijn naam te schrijven. De laatste vier jaar kwam hij drie keer als winnaar over de finish. Sebastian Vettel, momenteel leider in het WK de grote uitdager van Hamilton, was pas één keer de beste op het Shanghai International Circuit. In 2009 stelde hij er de allereerste grand prix-zege van Red Bull veilig.

De spanning begint toe te nemen in Sjanghai

Met nog zo'n 20 minuten tot de start hebben de wagens hun pitbox verlaten en de weg richting de startgrid gezocht. Hier en daar nog een proefstart of een extra rondje om alle systemen te testen. vooralsnog geen meldingen over grote problemen bij een van de bolides.

VIDEO: hoogtepunten slotfase kwalificatie

Nog een half uur tot de startlichten doven. Nog even een terugblik naar de finale van de kwalificatie gisteren:

Verstappen vanaf 5de plek

Het verschil met Lewis Hamilton was aan het einde van de kwalificatie was niet eens zo groot: de regerend wereldkampioen bleef Max Verstappen slechts een 0,121 seconde voor. Dit leek echter meer te zeggen over de enorme problemen die de Mercedesen hadden om in het koude weer hun banden op temperatuur te krijgen dan over de vorm van Red Bull. Net als vorige week kende de renstal dit weekend alweer flinke betrouwbaarheidsproblemen, maar komend vanaf P5 kan de wagen van Verstappen in racetempo mogelijk nog verrassen vandaag.

We did the best we could do today. In the race we should be closer to the top. With different strategies, it might get exciting tomorrow #keeppushing #ChineseGP pic.twitter.com/WeWbmyHtIF

— Max Verstappen (@Max33Verstappen) 14 april 2018

Opnieuw pole voor Vettel

Met een recordrondje was Sebastian Vettel gisteren een paar honderdsten van een seconde sneller dan zijn teamgenoot Kimi Raikkonen, die pole position eindelijk weer eens binnen dacht te hebben. Dat Mercedes nu eens niet de snelste was in China deed de Duitsers al pijn, maar dat het verschil ruim een halve seconde bedroeg maakte de kwalificatie gisteren voor de wereldkampioen schrijnend.

Sebastian Vettel is the first non-Mercedes driver to score pole in Shanghai since 2011, when himself scored a pole with Red Bull.#ChineseGP 🇨🇳 #Seb5 pic.twitter.com/bnZ6N7oeEB

— Sebastian Vettel #5 (@sebvettelnews) 14 april 2018

Welkom bij de Chinese grand prix

Vier weken na de seizoensopener in Melbourne zijn we alweer toe aan de derde ronde van het WK. Sjanghai heet het Formule 1-circus voor de vijftiende keer welkom en is vandaag gastheer van een race die om 08.10 uur Nederlandse tijd van start gaat en 56 ronden zal duren.