Opinie

    • Willem Pekelder

Metamorfose

Werklieden bij het WTC verwijderen de laatste herinnering aan de marathon. Met een plof valt een groot reclamedoek van vinyl op het natte trottoir. Enkele meters verder takelt een hoogwerker een ANWB-bord omlaag. Nergens zichtbaarder dan hier voltrekt zich de metamorfose van de oude naar de nieuwe Coolsingel. Wat een dag geleden nog het parcours was van de marathon, is nu een flaneerboulevard in aanbouw, waarvoor het verkeer moet worden omgeleid.

Tussen einde marathon en aanvang droomboulevard zaten maar enkele uurtjes. Zondagavond elf uur was de eerste ploeg al begonnen bij de tramrails. Maandagochtend ging de arbeid door met werk aan riolering en bestrating. Klonk een etmaal eerder nog het gejoel van honderdduizenden marathon-fans, nu waren het de geluiden van graafmachine, takelwagen en drilboor.

Drie jaar zal het duren voor de ‘Champs-Élysées van Adriaan Geuze’ is voltooid. En al die jaren kan het verkeer uit Zuid slechts met een omweg naar het stadscentrum. In het infocentrum aan het Churchillplein kwam maandochtend meteen al een klacht binnen. Een omwonende zei dat hij niet geloofde in de citylounge, omdat die enorm veel verkeers- en parkeeroverlast zou opleveren.

De flaneerboulevard – het woord zegt het al – wordt vooral een plek voor wandelaars en fietsers. Van vier rijbanen krimpt de hoofdader van Rotterdam naar twee, beide aan stadhuiszijde. Zo dwingt ruimtelijke ordening gedragsverandering af: van auto naar benenwagen, fiets of openbaar vervoer. Zoals in de meeste grote steden. „De auto krijgt een gastrol. Stukje bij beetje geven we de Coolsingel terug aan het publiek”, meldt het infocentrum.

De meeste Rotterdammers staan positief tegenover de Coolsingel nieuwe stijl, weet men daar. Zeker het bedrijfsleven. Niet voor niets opende Gordon op nummer 6 zijn koffiesalon Blushing, terwijl hij wist van Geuze’s plan en de rompslomp die dat met zich mee zou brengen. Dat zegt iets over vertrouwen.

Banjerend tussen graafmachines en hoogwerkers tref ik nog wat gele sponsjes, zoals die een dag eerder aan de marathonlopers werden uitgereikt. Tja, de Coolsingel van de zondag is een heel andere dan die van die maandag.

    • Willem Pekelder