taxi-app

Uber deelt verkeersdata Amsterdam

Taxi-app Uber stelt doorvoersnelheden in Amsterdam en omgeving beschikbaar voor verkeersplanners. Dat maakte het bedrijf woensdag bekend.

Het gaat om verkeersstromen van de afgelopen vijf jaar, vastgelegd door Uber- chauffeurs. In Amsterdam rijden zo’n 2.500 van de 3.000 Uber chauffeurs die in Nederland actief zijn. Locatiedata van passagiers deelt Uber niet met de buitenwereld. Planologen kunnen via Uber Movement, zoals de dienst heet, kijken wat het effect is van omleidingen en afsluitingen.

Het is niet ongebruikelijk om data van techbedrijven te gebruiken om inzicht te krijgen in verkeers- en publieksstromen; zo geeft Google Maps drukte in winkels en restaurants weer en beschikbaarheid van parkeerplekken.

Uber lag in het verleden vaak met Europese steden in de clinch – in plaats van confrontatie kiest het bedrijf onder de nieuwe topman Dara Khosrowshahi voor samenwerking. Het delen van verkeerdata is een poging om de verhoudingen te verbeteren.

Reportage: Hoe Uber San Francisco nog drukker maakt

Uber stelt geen ritgegevens beschikbaar – het is dus niet mogelijk om te bepalen hoeveel Uber zelf aan de drukte bijdraagt in verhouding tot andere transportmethoden. Dat is in steden als San Francisco en New York een heikel punt; hun stadscentra raken verstopt door een overdosis Uber- en Lyft-chauffeurs.

Zowel bij Schiphol als bij het Centraal Station heeft Uber afspraken gemaakt over wachtplekken en oppikplaatsen, omdat chauffeurs te veel verkeersdrukte veroorzaakten. (NRC)

    • Marc Hijink