Europese massaclaims moeten mogelijk worden

Consumentenbescherming Is die online aankoop wel zuiver? En waar kun je klagen als een bedrijf je benadeelt. Brussel wil betere regels hiervoor.

Het schandaal bij Volkswagen is de aanleiding voor verandering. Foto Lucy Nicholson/Reuters

Europese consumenten moeten collectief een schadevergoeding kunnen eisen, bijvoorbeeld wanneer een bedrijf grote groepen consumenten oplicht of benadeelt met illegale handelspraktijken. De Europese Commissie stelde woensdag een wetsvoorstel met deze strekking voor.

Op dit moment is het nog niet in alle EU-lidstaten mogelijk om collectief een claim in te dienen bij de rechter. De voorgestelde regels zouden een einde maken aan de lappendeken aan consumentenwetgeving in de verschillende EU-lidstaten. Voordat de claim kan worden ingediend, moet een rechter die toetsen. De aanleiding is het dieselschandaal, waarbij autofabrikant Volkswagen jarenlang uitstootcijfers manipuleerde. In het Verenigd Koninkrijk en zes andere lidstaten worden collectieve rechtszaken gevoerd tegen de autoproducent.

Om misbruik te voorkomen bestaat de mogelijkheid voor een collectieve claim uitsluitend voor non-profitorganisaties die consumenten vertegenwoordigen en dus niet voor advocatenkantoren.

Daarnaast wil de Europese Commissie online winkelen transparanter maken met de nieuwe wet. Straks moet het voor consumenten duidelijker worden of de webshop waar ze iets kopen van een handelaar of een individu is. Zo kan een koper beter inschatten of hij onder het consumentenrecht valt, mocht er iets misgaan met de aankoop. Ook moet bij zoekresultaten van zoekmachines nog duidelijker worden aangegeven of er voor de plaatsing is betaald door een adverteerder.

Het is voorlopig een voorstel van de Europese Commissie. Het Europees Parlement en de EU-lidstaten moeten zich er nog over buigen.