Recensie

Glodi Lugungu wint cabaretprijs Kleinkunst Festival

AKF Sonneveldprijs 2018 Glodi Lugungu had maandagavond in de finale op het Amsterdams Kleinkunst Festival niet alleen de lachers op zijn hand, maar wist ook een diepere laag aan te boren.

Glodi Lugungu Foto Jaap Reedijk

Glodi Lugungu heeft maandgavond de jury- en publieksprijs gewonnen op het Amsterdams Kleinkunst Festival. De andere finalisten, Selma Visscher en het cabaretduo Michel en Tim, vielen buiten de prijzen.

Het was een afwisselende finale, zowel wat betreft de achtergrond van de kandidaten als de genres. Hoe afwisselend de optredens ook waren, Lugungu kwam als duidelijke winnaar naar voren. Hij had niet alleen de lachers op zijn hand, maar wist ook een diepere laag aan te boren

Volgens de jury stond Lugungu „zelfverzekerd, met een ontwapenende charme en veel schwung op het toneel. Zijn semi-naïeve presentatie koppelde hij aan enkele sterke en oergeestige verhalen.”

Lugungu, tevens aspirant-lid van Comedytrain, is een echte stand-upcomedian, die uit de losse pols verhalen vertelt. Hij maakte zijn achtergrond als Congolees-Brabantse jongen tot onderwerp van zijn voorstelling, maar zonder daarbij in clichés over ras of identiteit te vervallen. Zo vertelde hij een komisch verhaal over zijn ervaringen als callcentermedewerker, waar hij zich Henk moest noemen omdat klanten het niet zouden snappen als hij met zijn Brabantse tongval een Congolese naam zou hebben. Lugungu toonde prachtig de absurditeit van deze situatie door te laten zien hoe hij hier zélf voortdurend door in de war raakte.

millennials

De stand-upcomedy van Lugungu vormde een scherp contrast met de theatraal gestileerde kleinkunst van Selma Visscher. Visscher, die in 2016 de juryprijs won op het Groninger Studenten Cabaret Festival, werd door de Amsterdamse jury geprezen om haar ‘poëtische liedjes, fijnzinnige thematiek en gedurfde concept’. Visscher bouwde haar voorstelling op rond het verhaal van een vrouw op een stilstaande roltrap, die ervan uitgaat dat iemand haar wel naar boven zal brengen. Met dit verhaal typeerde Visscher haar eigen generatie (de millennials): een generatie die ambitieus is, maar ook grote faalangst heeft en ervan uitgaat dat ze recht hebben op succes. Hoewel deze generatieschets nogal ongenuanceerd aandeed, maakte Visscher veel goed met haar performance, die volgens de jury ‘bijna technisch perfect’ was.

Rap

Het studentikoze cabaretduo Michel en Tim, dat lekker melige sketches speelde, had duidelijk de minste podiumervaring. Wel vielen Michel en Tim op als sterke schrijvers. De jury prees onder andere hun „spitsvondige rap over zelfingenomen jongens die in rijkdom geboren zijn”. Ook hun droogkomische fakenieuwsberichten waren erg grappig. Zo kondigden ze de opkomst van het platform AirbnBitch aan, waarop Nederlandse mannen hun vrouwen kunnen verhuren aan toeristen. Maar tegen Lugungu konden zij beslist niet op.

    • Dick Zijp