Voorwoord

Dat u nu een designspecial in uw hand heeft, is geen toeval. April is designmaand en Milaan is het mekka. Daar vindt de Salone del Mobile plaats, dit jaar van 17 tot 22 april. In de hele stad presenteren ontwerpers zich, van beginnende designers tot grote labels. Vorig jaar verzuchtte mijn collega Arjen Ribbens die verslag doet van de Salone dat hij het gehad heeft met die beurs. Al tien keer ging hij in marstempo Milaan door, de nieuwe stoelen en lampen kwamen hem de neus uit. Maar hij ging toch weer. Om iets van de magie van de Salone te begrijpen, hebben we het afgelopen jaar twee bedrijven gevolgd in hun voorbereidingen én de nasleep van de beurs. Waarom werken ze zich uit de naad voor die Zes Dwaze Dagen? Wat levert het op? Het jonge label VanTot reisde af met een gedeelde vrachtwagen. Al kost het je 18.000 euro die je je amper kunt veroorloven, je gaat toch want doorbreken gebeurt dáár. Bij grote naam Moooi heerst net zo veel Milaan-koorts als bij VanTot, op de Salone moet je je steeds opnieuw bewijzen.

Wie de ontwerpers over hun designs hoort praten, hoort liefde. Je leest het ook in het verhaal over de positie van de keukentafel in ons huis, in spullen zit emotie. Toch gaan we de laatste decennia anders met spullen om dan daarvoor. We hechten ons minder aan spullen dan ooit, schrijft Warna Oosterbaan in het verhaal dat dit nummer afsluit. We consumeren ze en vervangen met gemak. Maar heb je wel steeds iets nieuws nodig? Het is goed om daar bij stil te staan, juist in de maand van de Salone.