De Noord/Zuidlijn gaat bijna open – mét verstoringen

Amsterdamse metroverbinding Vanaf 22 juli kunnen Amsterdammers met de metro van Noord naar Zuid. Maar vervoersbedrijf GVB verwacht fikse vertragingen.

Metrostation Amsterdam Centraal. Foto ANP

De Noord/Zuidlijn wordt definitief op 22 juli van dit jaar in gebruik genomen, maar zal zeker in de beginfase kampen met ‘kinderziektes’. Het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB verwacht gemiddeld vier keer per week ernstige verstoringen, waardoor de metrolijn een half uur of langer plat ligt.

Toch heeft de Vervoerregio Amsterdam donderdag besloten om in juli te gaan rijden. Daarmee is de laatste horde voor de metrolijn van Amsterdam-Noord naar station Zuid genomen. Voorlopig moeten reizigers echter wel rekening houden met forse vertragingen. „We zijn nu aan het testen. Maar het is ook belangrijk om echt te starten en te zien wat je tegenkomt”, aldus GVB-directeur Alexandra van Huffelen. „Als we straks echt gaan rijden, zullen er verstoringen zijn en die kunnen ernstig zijn.”

„De risico’s zijn substantieel”, bevestigt ook de Amsterdamse wethouder Pieter Litjens (VVD), verantwoordelijk voor de Noord/Zuidlijn. „De vlag gaat nog niet uit. Het is een project dat tot het einde toe spannend blijft.”

Aan de Noord/Zuidlijn is vijftien jaar gebouwd. Meerdere keren kreeg het project met tegenslagen te maken, met jaren vertraging tot gevolg. Ook het budget werd royaal overschreden en is nu ruim 3,1 miljard euro. Desondanks zijn nog niet alle problemen verholpen.

Sinds vorig jaar zomer was het onzeker of de Noord/Zuidlijn op 22 juli 2018 zou gaan rijden. Toen maakte wethouder Litjens bekend dat er problemen waren met de software van het treinbeveiligingssysteem dat het vervoersbedrijf GVB voor zowel de bestaande metrolijnen als de Noord/Zuidlijn wil invoeren. Alstom, producent van dat beveiligingssysteem, liet toen weten dat het niet gaat lukken om voor de geplande openingsdatum van de Noord/Zuidlijn dat nieuwe systeem te leveren, in ieder geval waar het de oude metrolijnen betreft.

De problemen met dat beveiligingssysteem zijn nog niet opgelost. Omdat het bij station Zuid ook niet mogelijk is om gestrande metro’s in te halen, zijn daar de grootste risico’s op langdurige verstoringen. Daarom heeft het GVB besloten om de frequentie van de Noord/Zuidlijn terug te brengen van twaalf naar tien keer per uur.

„Dat betekent nog steeds dat er elke zes minuten een metro rijdt met duizend passagiers”, aldus Litjens. De wethouder zei donderdag het „een verstandig besluit” te vinden als koning Willem-Alexander voor de opening wordt uitgenodigd.

    • Bastiaan Nagtegaal
    • Jos Verlaan