Recensie

Rhythm & blues van Rateliff blijft soepel binnen de lijntjes

Blues

Geef hem een beat en een vette blazerssectie, en Nathaniel Rateliff vult Paradiso twee avonden lang met een imposante rhythm & bluessound.

Foto Stax Records

Bewonder hem om zijn voetenwerk. Nathaniel Rateliff mag een kleine dikke blanke man zijn met een gemoedelijke uitstraling; hij kan dansen alsof hij de shuffle van James Brown en de moonwalk van Michael Jackson jarenlang voor de spiegel heeft geoefend. Zijn beste moves bewaart hij voor het nummer ‘S.O.B.’ dat hem en zijn band the Night Sweats op slag beroemd maakte na een optreden in Jimmy Fallons The Tonight Show.

In 2015 werd Rateliff de nieuwe sensatie van het heropgerichte label Stax, bekend van explosieve soulacts uit de sixties als Eddie Floyd en Sam & Dave. Soul en Motown zijn belangrijke inspiratiebronnen voor Rateliffs muziek, die niet ver verwijderd is van de manier waarop de Blues Brothers hun voorbeelden eerden. Geef hem een beat en een vette blazerssectie, en de hardwerkende leider van een zeven man sterke band vult Paradiso twee avonden lang met een imposante rhythm & bluessound.

Nieuw is het allemaal niet; wat Rateliff (39) laat horen bouwt voort op het veldwerk van Southside Johnny en de J. Geils Band uit de jaren zeventig. Maar wat speelde deze blanke soulrevue soepel in de volgens klassieke lijnen uitgezette ballad-met-blazers ‘You Worry Me’ of de stuwende Motownbeat van ‘I Need Never Get Old’. Als een discipel van James Brown ging Rateliff op de knieën, na het skaritme van ‘I Did It’ en een stevig boogiënd ‘Howling at Nothing’.

Uiteindelijk zat de afgepaste professionele veelzijdigheid van the Night Sweats het ware soulgevoel in de weg. Alle pijlen waren gericht op de finale met ‘S.O.B.’ (‘Son of a Bitch’), een nummer dat niet meer nodig had dan een handklappend gospelritme en subtiel geneuriede samenzang, voordat het losbarstte in het ‘ohoho’-koor waarin het publiek zich gretig liet meeslepen. Het nummer werd een baken van originaliteit in een show die virtuoos maar voorspelbaar binnen de lijntjes bleef.