Recensie

De nieuwe weg van meesterverteller Dennis Lehane

In zijn nieuwe hard-boiled thriller is de hoofdrol toebedeeld aan een vrouw.

Met Vrouw in de spiegel schreef Dennis Lehane (1965) welbeschouwd twee boeken. De eerste helft van zijn veertiende thriller is als een aflevering van Spoorloos, het televisieprogramma waarin gezocht wordt naar verloren familieleden.

Rachel Childs, een tv-journaliste, hoorde als kind haar ouders ruziën. „Een ogenblik later was er het gebonk van een zware koffer op het achteraftrapje, gevolgd door de klap van een kofferbak. Het raspende en fluitende geluid van een koude motor die met tegenzin op toeren kwam in een kleine auto, toen het knerpen van banden over winterbladeren en bevroren modder, gevolgd door… stilte.”

Wie haar vader is, houdt haar moeder tot haar onverwachte dood verborgen. Als Rachel na een reportage over het door een aardbeving getroffen Haïti een zenuwinzinking krijgt, probeert ze haar vader op te sporen. Als dat halverwege het boek is gelukt, verandert Vrouw in de spiegel van een psychologische thriller in een actieroman, en krijgt de lezer de uitleg bij de intrigerende eerste zin van het boek: „Op een dinsdag in mei, in haar zevenendertigste levensjaar, schoot Rachel haar man dood.”

Lehane is een meesterlijk verteller met een voorbeeldige stijl. Zijn hard-boiled thrillers zijn beeldend, zitten vol goede dialogen en zelfs de hardste scènes weet hij vaak van een poëtische toets te voorzien. De afgelopen jaar heeft de Amerikaanse televisie- en filmindustrie dan ook veelvuldig een beroep op hem gedaan. Lehane schreef mee aan The Wire en Boardwalk Empire, en zes van zijn romans zijn verfilmd (onder meer Mystic River, Gone Baby Gone en Shutter Island).

Vrouw in de spiegel markeert een nieuwe start: het is Lehane’s eerste boek met een vrouw in de hoofdrol. Hij heeft het gehad met de „witte mannen working-class crime story”, zei hij vorig jaar in een vraaggesprek met New York Magazine. Zijn nieuwe boek ontsprong uit de behoefte om „een Hitchcock te doen”. Dus een verhaal te vertellen over een onschuldige persoon met een doodgewoon beroep, die buiten zijn schuld verwikkeld raakt bij een misdaad, ten onrechte wordt beschuldigd en dan op de vlucht moet slaan.

Vrouw in de spiegel is een spannende Hitchcock, die binnenkort verfilmd wordt. Resteert alleen de vraag waarom de oorspronkelijke titel, Since We Fell, in de voortreffelijke vertaling van Bert Meelker is veranderd in de zoveelste variant op Paula Hawkins’ Het meisje in de trein?

    • Arjen Ribbens