Britse paspoortfabrikant vecht uitbesteding productie aan

Vorige maand werd bekend dat de productie van de paspoorten na de Brexit vermoedelijk uitbesteed wordt aan het Frans-Nederlandse bedrijf Gemalto.

Het Frans-Nederlandse bedrijf Gemalto gaat vermoedelijk de post-Brexit paspoorten produceren. Foto AFP

De Britse paspoortfabrikant De La Rue gaat de beslissing van de Britse regering aanvechten om de productie van de nieuwe paspoorten van het Verenigd Koninkrijk na de Brexit uit te besteden aan het Frans-Nederlandse bedrijf Gemalto. De La Rue erkent dat hun bod bij de aanbesteding niet het laagste was, maar is ervan overtuigd dat de fabrikant “de beste kwaliteit en veiligheid” kan garanderen.

In een reactie heeft het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken laten weten dat het definitieve besluit over wie de paspoorten mag produceren twee weken wordt uitgesteld, zo meldt persbureau Reuters. Volgens een woordvoerder van premier May wordt de zogenoemde opschortende termijn, de verplichte periode tussen de toewijzing van een contract en de ondertekening daarvan, verlengd op verzoek van De La Rue. Volgens The Guardian zou de termijn aanvankelijk dinsdag aflopen.

Het contract van De La Rue, dat de huidige rode paspoorten voor de Britten maakt, loopt in juli volgend jaar af. Vorige week werd bekend dat het Frans-Nederlandse bedrijf Gemalto de deal zou hebben bemachtigd door een bod te doen dat ruim 49 miljoen pond (ruim 56 miljoen euro) lager lag dan het bod van De La Rue. Het contract is in totaal zo’n 400 miljoen pond (ruim 456 miljoen euro) waard.

‘De overheid wil ook liever een Brits bedrijf’

Volgens Tony van Wijk, als advocaat bij Dirkzwager advocaten gespecialiseerd in Europees aanbestedingsrecht, is de kans klein dat De La Rue door de rechter in het gelijk gesteld wordt. Volgens hem laat het feit dat de opdracht wordt uitbesteed aan een buitenlands bedrijf zien dat de aanbesteding nauwkeurig is verlopen. “De overheid zal ook wel liever een Brit hebben, dus zij zullen overtuigd zijn dat de inschrijving van Gemalto beter is”, denkt hij. Ook juridisch gezien zou het bedrijf weinig kans maken:

“De La Rue heeft op het enige punt dat objectiveerbaar is, namelijk de prijs, verloren. Ze moeten bewijzen dat ze winnen op kwaliteit, maar dat is een vager begrip en voor de rechter moeilijk om hard te maken. Alleen als er grote fouten zijn gemaakt in het aanbestedingsproces, maakt De La Rue een kans.”

260 duizend handtekeningen

Het besluit om de productie van de blauwe post-Brexit paspoorten uit te besteden, zorgde voor veel ophef in het Verenigd Koninkrijk, voornamelijk onder voorstanders van de Brexit. Directeur Martin Sutherland van De La Rue reageerde woedend op de “uitbesteding van de productie van een Brits icoon” en vroeg premier May om opheldering. Ook prominente eurosceptische Britten lieten hun ongenoegen blijken. William Cash, de voorzitter van de Europese Onderzoekscommissie van het Britse Lagerhuis, noemde de uitbesteding “volledig onnodig en symbolisch gezien helemaal fout”.

De krant Daily Mail lanceerde een petitie om de nieuwe paspoorten door een Brits bedrijf te laten produceren. Deze is inmiddels meer dan 260 duizend keer ondertekend. Een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken zei eerder dat er sprake is van “een eerlijke en open aanbesteding om te verzekeren dat de nieuwe producent hoge kwaliteit en een veilig product aflevert”.

Op de dag dat bekend werd dat Gemalto de strijd om het contract had gewonnen, daalde de beurskoers van De La Rue met 6 procent. Gemalto maakt momenteel al de Britse rijbewijzen.