Recensie

Zelfs de allerkleinste rolletjes zijn voortreffelijk bezet

Sunset Boulevard Andrew Lloyd Webbers musical ‘Sunset Boulevard’ is in Carré te zien in een Britse uitvoering die niet zou misstaan op Broadway. Het gezelschap doet aan het slot van hun toer nog twee weekjes Carré.

Ria Jones als de uitgerangeerde filmdiva die nog één keer wil schitteren. Foto Manuel Harlan

Broadway aan de Amstel – onder dat motto haalt het Amsterdamse theater Carré één keer per jaar een Engelstalige musical in huis. Ook als die in feite niet veel met het ware Broadway te maken heeft. Deze reisvoorstelling van Engelse makelij strijkt aan het eind van een Britse tournee nog twee weken in Carré neer. Maar de suggestie van authenticiteit is bij deze Sunset Boulevard alleszins toelaatbaar: een ensemble van een kleine twintig man, een zestienkoppig orkest voor de luisterrijke muziek en een bezienswaardige enscenering met vaardig schuivende panelen en suggestieve projecties.

Sunset Boulevard is de musical die componist Andrew Lloyd Webber in 1993 maakte op basis van de gelijknamige filmklassieker met Gloria Swanson uit 1950 – met het wrange verhaal over de uitgerangeerde diva uit de zwijgende film die nog één keer voor de camera wil staan. En over de werkloze scriptschrijver die ze inhuurt om haar die rentree in Hollywood te bezorgen.

Lloyd Webber maakte daar een mooi melodrama van, met een uitgekiend evenwicht tussen de tragedie van de vroegere filmster en het ironische beeld dat hier wordt opgeroepen van de filmindustrie anno 1950.

In het midden Danny Mac als de scriptschrijver. Foto Manuel Harlan

Tien jaar geleden speelden Simone Kleinsma en Pia Douwes bij toerbeurt de hoofdrol in een capabele Nederlandse versie. In deze voorstelling schittert Ria Jones als het monstre sacré dat nog steeds denkt iedereen om haar vinger te kunnen winden, terwijl Danny Mac knap werk maakt van de weifelachtige scriptschrijver die haar hopeloze slachtoffer wordt.

Wat zulke importproducties extra aantrekkelijk maakt, is het feit dat ook de allerkleinste rolletjes vaak voortreffelijk bezet zijn. Ook in deze productie. Waardoor bijvoorbeeld ook zo’n ensemblenummer als Let’s have lunch – naar de dooddoener waarmee in Hollywood elk gesprek wordt afgekapt – alle tinteling krijgt die het verdient.

Achtergrond over Sunset Boulevard: De eigenwaan van een diva
    • Henk van Gelder