Brieven

NS laat betalende klant in de kou staan

Nadat topman Roger van Boxtel vorig jaar vol lof over de prestaties van de NS sprak, komt deze week de aap uit de mouw: ‘Nog jaren problemen met trein op hsl’ kopte NRC (28/3). Reizigers wisten dit allang. Vertraging, of niet rijden om vage redenen, of gewoon zonder enige vorm van communicatie. Dagelijks reis ik van Rotterdam naar Amsterdam met de Intercity Direct. Er gaat geen dag voorbij of er mankeert iets aan deze op papier prachtige verbinding. Conducteurs weten als geen ander dat er van alles mankeert: overvolle treinen, treinstellen die niet zijn ingericht om snel in of uit te stappen, onhandige menging van forenzen- en toeristenstromen en onvoldoende opstelplaatsen op perrons. Onhandig opgestelde treinen betekenen bovendien zeven minuten looptijd naar de fietsenstalling. Daar gaat de beloofde korte reistijd. Als klap op de vuurpijl wordt in Rotterdam een spoor opgeheven ten behoeve van de Eurostar. In Amsterdam gaat dat binnenkort nog veel verder. Waarom worden verbindingen toegevoegd als de capaciteit en de logistiek niet toereikend zijn? Waarom laat NS dik betalende klanten in de kou staan? Waarom investeert NS niet in de bestaande dienstregeling met langere treinen? NS, eer je huidige klanten, draag zorg voor service en geeft eens een keer een echt antwoord op terechte klachten van je klanten!

    • Hans den Boer